Mesleki Yeterlilik Belgesi nasıl alınır?
Mesleki Yeterlilik Belgesi, bir mesleği yürütmek isteyen kişinin yeterli bilgiye, beceriye ve yetkinliğe sahip olduğunu belirten resmi bir belge olması itibariyle önem arz etmektedir. Peki Mesleki Yeterlilik Belgesi nasıl alınır?
Mesleki yeterlilik belgesi, T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na bağlı bir birim olan MYK (Mesleki Yeterlilik Kurumu) tarafından verilen, herhangi bir meslek dalında ulusal yeterliliği temsil eden belgedir.
Bireylerin herhangi bir meslekte, Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) tarafından oluşturulmuş ulusal yeterliliklerde belirtilen şartları karşılamaları halinde 'Mesleki Yeterlilik Belgesi'ne sahip olur. Kişinin, söz konusu bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olduğunu belirtir.
Mesleki yeterlilik belgesi alabilmek için öncelikle yetkili öğretim kurumlarından diploma sahibi olmak gerekir.
MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİ NEREDEN ALINIR?
Mesleki Yeterlilik Belgesi, yalnızca Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından verilebilir. Aynı zamanda ulusal mesleki yeterlilik sistemine uygun olması gerekir.
Uygun kuruluş bulunduktan sonra ise, işçi bu kuruma yeterlilik belgesi edinmek için başvuruda bulunmalı. Başvurusu onaylandıktan sonra aday, belli bir eğitimden geçer, sınavlara alınır ve en sonunda değerlendirmesi yapılır. Daha sonra eğitimini uygun ve başarılı bir şekilde tamamlayan adaya Mesleki Yeterlilik Belgesi verilir.
MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİ NASIL ALINIR?
Bireylerin Mesleki Yeterlilik Kurumu'ndan Mesleki Yeterlilik Belgesi alabilmeleri için, belge almak istedikleri yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarını, MYK internet sitesindeki 'yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları arama sayfası'ndan sorgulama yaparak öğrenebilir.
Sınav ve belgelendirme sürecinin tamamı yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarınca yürütülür, bireyler sınav başvurularını belge almak istedikleri ulusal yeterliliklerde yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarına yapar.
Ulusal yeterliliklere göre yürütülen teorik ve performansa dayalı sınavlarda başarılı olan adaya MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi ve aynı format dahilinde taşınabilir cüzdan tipi MYK Mesleki Yeterlilik Kimlik Kartı düzenlenir.
MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİ GEÇERLİLİK SÜRESİ NE KADAR?
Adayların sahip olduğu Mesleki Yeterlilik Belgesi'nin geçerlilik süresi, mesleğe göre farklılık göstermekle berabere genel olarak 5 yıl boyunca kullanılabilir.
Örneğin; Mesleki Yeterlilik Belgesi geçerlilik süresi bilişim sektöründe yer alan mesleklerde 4 yıl, kaynak sektöründe ise yer alan mesleklerde 2, 3 ya da 6 yıl olarak belirlenmiş durumda.
Belge sahipleri, belge yenileme başvuru dönemi içerisinde yenileme başvurusu yapabilir.
Mesleki yeterlilik belgelerinin geçerlilik süresi, süre bitiminde ne gibi işlemlerle belge geçerliliğinin uzatılabileceği veya yeniden belge alınabileceği gibi konular ilgili ulusal yeterliliklerde detaylı bir biçimde açıklanır.
Öte yandan e-Devlet üzerinden Mesleki Yeterlilik Belgesi sorgulama yaparak belgenin geçerlilik süresini öğrenmek mümkün.