İşte dünyayı kendine hayran bıraktıran Türk uçakları! 10 yılda 9 yeni hava platformu
Son on yılda 9 yerli platform, ilk uçuşunu gerçekleştirdi. Kaan'dan Hürjet'e, Akıncı'dan Anka-3'e işte o platformlar.
ON YILDA 9 YERLİ HAVA PLATFORMU İLK UÇUŞUNU GERÇEKLEŞTİRDİ
Alper Gezeravcı'nın uzaya çıkması, Kaan'ın ilk uçuşunu gerçekleştirmesi... Türkiye Atatürk'ün "İstikbal göklerdedir" diyerek gösterdiği hedefe ulaşmak için son on yılda büyük atılımlar gerçekleştirdi. Türk havacılığının dönüm noktası olan bu platformlar aynı zamanda Türkiye'nin bölgesel konumunu da güçlendirdi. Türkiye'nin savunma sanayisinin bel kemiği haline gelen hava platformlarını sizler için derledik...
HÜRKUŞ
29 Ağustos 2013 yılında ilk uçuşunu gerçekleştiren Hürkuş, TUSAŞ tarafından yapılan Hürkuş, tandem oturma düzenli, alçak kanatlı, tek motorlu, turboprop eğitim uçağı olarak tasarlanmıştır. Temel eğitim ve savaş uçağı dönüşümü arasındaki tüm eğitim kademelerinde kullanılmak ve zorlu operasyonlarda yakın hava desteği görevlerini yerine getirmek üzere üretilen Hürkuş'tan hâlihazırda 15 tanesinin üretimi tamamlanmıştır.
HÜRKUŞ'UN ÖZELLİKLERİ NE?
Performans Özellikleri
• Maksimum seyir hızı - 310 KCAS (574km/sa)
• Perdövites Hızı (İniş Konfigürasyonu) - 77 KCAS (143 km/sa)
• Azami Servis İrtifası - 34700 ft (10577 m)
• Maksimum Tırmanma Hızı (@deniz seviyesi) - 4370 ft/dk (22 m/s)
• Maksimum Havada Kalma Süresi (@15.000 ft) - 4 sa 15 dk
• Maksimum Menzil (@15.000 ft) - 615 NM (1140km)
• Kalkış Mesafesi (@deniz seviyesi) - 1605 ft (489 m)
• İniş Mesafesi (@deniz seviyesi) - 1945 ft (593 m)
• G-Limitleri - +7/-3,5g
Boyutları
• Kanat Açıklığı 10,91 m
• Uzunluk 11,17 m
• Yükseklik 3,70 m
• Kanat Alanı 16,76 m²
• Gövde Uzunluğu 10,8 m
• Gövde Yüksekliği 2,16 m
• Gövde Genişliği 1,01 m
BAYRAKTAR TB2
Baykar tarafından yapılan Bayraktar TB2, Taktik S/İHA Sistemi olarak tasarlandı. Hem silahlı hem silahsız insansız hava aracı olarak kullanılabilen Bayraktar TB2, keşif ve istihbarat görevleri için orta irtifa-uzun görevleri icra edebilmektedir. Bayraktar TB2'nin faydalı yük kapasitesi 150 kg olup, ilk uçuşunu 29 Nisan 2014 tarihinde gerçekleştirdi.
AKSUNGUR
20 Mart 2019 tarihinde ilk uçuşunu gerçekleştiren Aksungur, TUSAŞ tarafından üretildi. Aksungur, uzun süreli gözetleme, istihbarat, deniz devriyesi görevleri yapması için tasarlandı. Geliştirilmesi 18 ay sürdü. Aksungur, 3 Haziran 2021 tarihinde orman yangınlarıyla mücadele için Adana Şakir Paşa Havalimanı'na konuşlandırıldı.
AKSUNGUR'UN ÖZELLİKLERİ
Genel özellikler
• Kapasite: 1.653 lb (750 kg) yük
• Uzunluk: 12 m (39 ft 4 in)
• Kanat açıklığı: 24 m (78 ft 9 in)
• Yükseklik: 3 m (9 ft 10 in)
• Boş ağırlık: 1.800 kg (3.968 lb)
• Maksimum kalkış ağırlığı: 3.300 kg (7.275 lb)
• Güç kaynağı: 2 × TEI PD170 dört silindirli sıvı soğutmalı turbo şarjlı boksör tipi piston motor, her biri 130-160 kW (170-220 hp)
• Pervaneler: 3 bıçaklı sabit hızlı itici pervane
Performans
• Seyir sürati: 250 km/sa (160 mph, 130 kn)
• Menzil: 6.500 km (4.000 mi, 3.500 nmi)
• Dayanıklılık: 60 saat[17]
• Azami irtifa: 12.192 m (40.000 ft)
BAYRAKTAR AKINCI
Bayraktar Akıncı Baykar tarafından üretildi. Yine Baykar tarafından üretilen Bayraktar TB2'den daha uzun ve daha geniştir. Bayraktar Akıncı, savaş uçaklarının yaptığı bazı görevleri de icra edebilmesi için tasarlanmıştır. İlk uçuşunu 6 Aralık 2019 yılında gerçekleştiren Bayraktar Akıncı'nın, aynı zamanda yerli mühimmatlar MAM-L, MAM-C, Cirit, L-UMTAS, Bozok, MK-81, MK-82, MK-83, Kanatlı Güdüm Kiti (KGK)-MK-82, Gökdoğan, Bozdoğan, SOM-A gibi mühimmatları kullanması hedeflenmektedir.
BAYRAKTAR AKINCI'NIN ÖZELLİKLERİ
• Haberleşme Menzili: LOS & BLOS
• Kalkış ve İniş: Pist (Otomatik)
• Seyir – Maksimum Hız: 130 – 195 Knots
• Maksimum Kalkış Ağırlığı: 5,500 kg
• Operasyonel – Maksimum İrtifa: 40,000 feet
• Havada Kalış: 24 saat
• Faydalı Yük Kapasitesi: 1500 kg
• Kanat Açıklığı: 20 mt.
• Faydalı Yük – ISR: Simultane EO/IR/LD, Çok Amaçlı AESA Radar & SIGINT
• Yükseklik: 1 mt.
• Faydalı Yük – Mühimmatlar: Lazer Güdümlü Akıllı Mühimmatlar,
• Füzeler & Uzun Menzilli Stand Off Mühimmatlar
• İtki Tipi: 2 x 750 HP veya 2 x 450 HP Turboprop Motor
KIZILELMA
Baykar tarafından geliştirilen Kızılelma, Türkiye'nin ilk muharip insansız uçak sistemidir. Kızılelma, agresif manevralarla hava-hava muharebesi gerçekleştirecek. Kızılelma aynı zamanda düşük radar görünürlüğü sayesinde düşman unsurlar tarafından tespit edilmesi zor bir uçak olarak tasarlandı. İlk uçuşunu 14 Aralık 2022 yılında gerçekleştirdi.
KIZILELMA'NIN ÖZELLİKLERİ
• 5 Saat Havada Kalış Süresi
• 1500 Kilogram Faydalı Yük Kapasitesi
• 8.5 Ton Maksimum Kalkış Ağırlığı
• 0.6 Mach Seyir Hızı
• 0.9 Mach Maksimum Hız
• 30.000 Feet Operasyonel İrtifa
• 500 nm Görev Yarı Çapı
• Otomatik İniş ve Kalkış
• Düşük Görünürlük
• Yüksek Manevra Kabiliyeti
• Görüş Hattı ve Görüş Hattı Ötesi Haberleşme
• Kısa Pistli Uçak Gemilerinden Kalkış ve İniş Kabiliyeti
• AESA Radar İle Yüksek Durumsal Farkındalık
HÜRJET
TUSAŞ tarafından üretilen HÜRJET tek motorlu, tandem ve modern aviyonik suite sahip kokpit tasarımı olan jet eğitim uçağıdır. Hürjet'in 5. nesil savaş uçaklarının eğitimi için de kullanılabilecek olması, Türk havacılığı için önemini arttırmaktadır. Uçak, Jet Tekamül Eğitimi kapsamında kullanılan T-38 uçakları ile Akrotim gösterilerinde kullanılan F-5 uçaklarının yerine Türk Hava Kuvvetleri envanterine dahil edilecek. İlk uçuşunu 25 Nisan 2023'te gerçekleştirdi.
HÜRJET'İN ÖZELLİKLERİ
Genel Özellikler
• Mürettebat: 2
• Uzunluk: 13,6 m (44,6 ft)
• Kanat açıklığı: 9,5 m (31,2 ft)
• Yükseklik: 5,1 m (16,7 ft)
• Kanat alanı: 35 m2 (377 ft2)
• Motor: 1 adet General Electric F404-GE-102 turbofan motor[9]
• İtki: 17.600 lbf (78,3 kN)
Performans Özellikleri
• Servis tavanı: 45.000 fit (13.716 m)
• Kesintisiz dönüş: 5,5g @ 15,000 ft <0.9 Mach
• Tırmanma oranı: 39.000 fit/dk (198 m/sn)
• Menzil: 1.200 deniz mili (2.222 km)
• Yük kapasitesi: 6.000 pound (2.722 kg)
• Azami hız: 1.4 Mach
• G limitleri: +8g / -3g
BAYRAKTAR TB3
Dünyanın ilk SİHA gemisi olan TCG Anadolu'nun güvertesinden otomatik iniş-kalkış yapabilecek olan Bayraktar TB3, Baykar firması tarafından geliştirilen insansız hava aracıdır. TB3'ün menzili, aynı firma tarafından üretilen TB2'lerin menzilinden daha uzun. TB3 ayrıca katlanabilir kanat tasarımına sahip olmasının yanında, donanımında bulunan uydu haberleşme (SATCOM) modülüyle birlikte görüş ötesi hattı haberleşme kabiliyetine sahip. İlk uçuşunu 27 Ekim 2023 yılında gerçekleştirdi.
BAYRAKTAR TB3'ÜN ÖZELLİKLERİ
• Gövde uzunluğu: 8,35 metre
• Kanat açıklığı: 14 metre
• Toplam Kalkış Ağırlığı: 1450 kg
• Faydalı Yük Ağırlığı: 280 kg
• Azami hız: 160 knots TAS seyir hızı
• Olağan Seyir Hızı: 125 knots
• Havada Kalış Süresi: 24+ saat
• Silah İstasyonu: 6 adet
KAAN
21 Şubat 2024 tarihinde ilk uçuşunu gerçekleştiren Kaan, Türkiye'nin 5. Nesil ilk savaş uçağıdır. Kaan'ın ilk uçuşunu gerçekleştirmesiyle birlikte, Türkiye 5. nesil savaş uçağı üretebilen 5. ülke oldu. Kaan'ın F-16'ların yerine envantere girmesi planlanıyor. Savaş sahasında Kaan savaş sahasında, insansız hava araçları, havadan ihbar, kontrol gibi platformlar ve tedarik edilmesi planlanan diğer unsurlarla ortak çalışabilecek.
KAAN'IN ÖZELLİKLERİ
• Kanat Açıklığı: 14 m (46 ft)
• Uzunluk: 21 m (69 ft)
• Yükseklik: 6 m (20 ft)
• İtki: 2x 29.000 lb
• Azami Hız: 1,8 Mach
• Servis Tavanı: 55.000 ft
• Pozitif / Negatif G Limiti: +9g / 3,5g