Dünyayı titreten Türk SİHA'ları
Türkiye savunma sanayi anlamında büyük bir atılım gerçekleştirdi. Bu atılımın en önemli ayağı insansız hava aracı (İHA) teknolojisi. İşte Türkiye'nin gözbebeği, dünyayı titreten SİHA'ları
BAYRAKTAR MİNİ İHA
Bayraktar Mini İnsansız Hava Aracı Sistemi tamamen özgün ve milli olarak geliştirilmiş elektronik, yazılım ve yapısal bileşenleri ile Türkiye’nin ilk mini robot hava aracı sistemi. Bugüne kadar 100,000 üzerinde operasyonel uçuş sortisi gerçekleştirdi.
TEKNİK ÖZELLİKLERİ
Haberleşme Menzili:15 km
Seyir - Maksimum: Hız30 knot - 40 knot
Havada Kalış: 60-80 Dk.
Kanat Açıklığı: 2 mt.
Uzunluk: 1.2 mt.
Kalkış ve İniş: Elden Atış (Otomatik Kalkış) Gövde Üzeri (Otomatik
Operasyonel İrtifa: 2000 feet
Faydalı Yük Kapasitesi: 2 Eksen Gündüz / Gece Kamerası
Faydalı Yük - ISR: Değiştirilebilir Gündüz & Gece Kameraları
İtki Tipi: Fırçasız Elektrik Motoru
BAYRAKTAR DİHA
Bayraktar Dikey İniş Kalkışlı İnsansız Hava Aracı (DİHA), keşif ve istihbarat görevleri için faaliyetler yürüten Taktik İHA sınıfında bir hava aracıdır.
Araç, otomatik seyir uçuşu, otonom kalkış, otonom iniş ve yarı otonom seyir uçuşu yapabilmektedir. Bayraktar DİHA, elektrik motorlarıyla kalkış yaptıktan sonra seyir uçuş moduna geçecek, seyir uçuş modunda sadece yakıt motoru aktif halde bulunacaktır. İniş modu için dikey iniş, gövde üzerine iniş ve paraşütlü iniş olmak üzere üç farklı opsiyon bulunmaktadır. Hava aracı, otomatik rota takibi, hedef takibi, çember atma ve eve dönüş modlarını gerçekleştirebilen uçuş kontrol sistemine sahiptir.
TEKNİK ÖZELLİKLERİ
Haberleşme Menzili: 150 Kilometre
Seyir Hızı: 45-50 Knot
Maksimum Hız: 80 Knot
Operasyonel İrtifa: 9000 Feet
İrtifa Tavanı: 15000 Feet
Havada Kalma Süresi: 12 Saat
Kanat Açıklığı: 5 Metre
Uzunluk: 1.5 Metre
İniş Kalkış Tipi: Dikey İniş Kalkışlı
Faydalı Yük Kapasitesi: 5 Kilogram
Azami Kalkış Ağırlığı: 50 Kilogram
Uçuş Sistemi: Tam Otomatik
Sensör Füzyonu Yardımlı Tam Otonom
Kalkış ve İniş Sistemi: Otonom
Uçuş Modu: Yarı Otonom
Sistem Mimarisi: Hataya Dayanıklı
Kontrol Sistemi: Üç Yedekli Uçuş
Yedekli Servo Eyleyiciler
Kamera Modülü: Elektro-Optik (EO) - Kızılötesi (IR)
Mesafe Ölçer: Lazer
İşaretleyici: Lazer
BAYRAKTAR TB2
Bayraktar TB2 Taktik Silahlı İnsansız Hava Aracı, keşif ve istihbarat görevleri için orta irtifa-uzun havada kalış süresi sınıfına giren (MALE) insansız hava aracıdır. Üç yedekli aviyonik sistemleri ve sensör füzyon mimarisi ile tamamen otonom taksi, kalkış, iniş ve normal seyir kabiliyetine sahiptir.
TEKNİK ÖZELLİKLER
Haberleşme Menzili: <300 km
Seyir - Maksimum Hız: 70 knot - 120 knot
Faydalı Yük Kapasitesi: 150 kg
Faydalı Yük - ISR: Değiştirilebilir EO/IR/LD ya da Çok Amaçlı AESA Ra
Faydalı Yük - Mühimmatlar: 4 Adet Lazer Güdümlü Akıllı Mühimmat
Yakıt Kapasitesi / Tipi: 300 Litre / Benzin
Kalkış ve İniş: Pist (Otomatik)
Maksimum Kalkış Ağırlığı: 700 kg
Havada Kalış: 27 Saat
Kanat Açıklığı: 12 mt.
Yükseklik: 2.2 mt.
Uzunluk: 6.5 mt.
İtki Tipi: 105 Hp İçten Yanmalı Enjeksiyonlu Motor
Operasyonel - Maksimum İrtifa: 18.000 feet - 25.000 feet
BAYRAKTAR AKINCI
Bayraktar TB2'den daha uzun ve geniş olan Akıncı İHA, kendine özgü bükümlü kanat yapısıyla 20 metrelik bir kanat açıklığına sahip olacak ve çok sayıda milli akıllı mühimmat taşıyabilecektir. Akıncı ayrıca özgün yapay zeka sistemi sayesinde, daha akıllı ve çevresel koşulların daha da farkında olacak, kullanıcılarına ileri uçuş ve teşhis fonksiyonları sunacaktır.
Bayraktar TB2 gibi yine kendi sınıfında lider olmayı hedefleyen Akıncı savaş uçaklarının yaptığı bazı görevleri de icra edecektir. Taşıdığı elektronik destek podu, uydu haberleşme sistemleri, hava-hava radarları, engel tespit radarı, sentetik açıklıklı radar gibi çok daha gelişmiş faydalı yüklerle görev yapacaktır. Şavaş uçaklarının yükünü azaltacak olan Akıncı ile havadan bombardıman da icra edilebilecektir. Ülkemizde milli olarak geliştirilen hava-hava füzeleriyle donatılacak Akıncı İHA, hava-hava görevlerinde de kullanılabilecektir.
TEKNİK ÖZELLİKLER
Haberleşme Menzili: LOS & BLOS
Operasyonel - Maksimum İrtifa: 30.000 feet - 40,000 feet
Faydalı Yük Kapasitesi: 1.500 kg
Faydalı Yük - ISR: Simultane EO/IR/LD, Çok Amaçlı AESA Radar & SIGINT
Faydalı Yük - Mühimmatlar: Lazer Güdümlü Akıllı Mühimmatlar, Füzeler & Uzun M
İtki Tipi: 2 x 750 HP veya 2 x 450 HP Turboprop Motor
Kalkış ve İniş: Pist (Otomatik)
Maksimum Kalkış Ağırlığı: 6.000 kg
Havada Kalış: 24 saat
Kanat Açıklığı: 20 mt.
Yükseklik: 4.1 mt.
Uzunluk: 12.2 mt.
Seyir - Maksimum Hız: 150 - 195 Knots
BAYRAKTAR TB3
Baykar tarafından milli ve özgün olarak geliştirilen Bayraktar TB3 SİHA, kısa pistli gemilerden kalkış ve iniş kabiliyetine sahip silahlı insansız hava aracı sistemidir. Keşif-gözetleme ve istihbarat görevlerinin yanı sıra kanatları altında taşıdığı yerli akıllı mühimmatlarla operasyon icra etme kabiliyetine sahiptir.
Katlanabilen kanat yapısıyla helikopter gemileri ve uçak gemilerinde kullanıma uygun olarak tasarlanan hava aracı kullanıcıya deniz aşırı görevlerde silahlı insansız hava araçlarıyla operasyon icra etme kabiliyeti sunmaktadır.
Görüş hattı haberleşmenin yanı sıra görüş hattı ötesi haberleşme kabiliyetine de sahip olan Bayraktar TB3, bu sayede çok uzun mesafelerden kumanda edilebilmektedir.
TEKNİK ÖZELLİKLER
Kanat Açıklığı: 14 Metre
Uzunluk: 8.35 Metre
Yükseklik: 2.6 Metre
Kalkış Ağırlığı: 1450 Kilogram
TAS Seyir Hızı – Maksimum Hız: 125 knots-160 knots
Faydalı Yük Kapasitesi: 280 Kilogram
Havada Kalış Süresi: 24+ Saat
BAYRAKTAR KIZILELMA
Baykar tarafından geliştirilen ve dünyada oyunu değiştiren Bayraktar İHA/SİHA’ların tecrübesiyle yola çıkılarak geliştirme çalışmaları yürütülen muharip insansız uçak sistemi, geleceğin teknolojileriyle donatılarak hizmet edecek.
Agresif manevralarla hava-hava muharebesi icra edebilecek olan Bayraktar KIZILELMA (MİUS), düşük radar kesitiyle güvenlik güçleri için güç çarpanı olacak. Kısa pistli gemilerden kalkış ve iniş kabiliyetine sahip olacak olan Bayraktar KIZILELMA (MİUS), gövde içinde taşıyacağı mühimmatları ile belirlenen hedeflere taarruz gerçekleştirebilecek.
TEKNİK ÖZELLİKLER
Görev Yarı Çapı: 500 Nm
Operasyonel İrtifa: 35.000 Feet
Havada Kalış Süresi: 5 Saat
Maksimum Kalkış Ağırlığı: 6 Ton
Seyir Hızı: 0.6 Mach
Faydalı Yük Kapasitesi: 1500 Kilogram
Otomatik İniş ve Kalkış
Düşük Görünürlük
Yüksek Manevra Kabiliyeti
Görüş Hattı ve Görüş Hattı Ötesi Haberleşme
Kısa Pistli Uçak Gemilerinden Kalkış ve İniş Kabiliyeti
AESA Radar İle Yüksek Durumsal Farkındalık
STM KARGU
KARGU tek er tarafından taşınabilen, görüş içi ve görüş ötesi hedefleri tespit ve imha etme kabiliyetine sahip, Taşınabilir Döner Kanatlı Milli Vurucu İHA çözümüdür.
KARGU platformu, görev bilgisayarı marifetiyle tamamen otonom şekilde seyrüsefer icra etme ve operatör tarafından görev bölgesinde tespit edilen sabit veya hareketli hedefleri etkin ve isabetli şekilde imha etme kabiliyetine sahiptir. Sistem, “Man-in-the-Loop” prensibi ile tamamen operatör kontrolünde görev yapmaktadır.
TEKNİK ÖZELLİKLER
• Gündüz ve gece etkin operasyon
• Hassas vuruş kabiliyeti
• Düşük radar kesit alanı
• Farklı mühimmat seçenekleri
• Hareketli hedeflerin tespit ve takibi
• Yüksek performanslı, otonom seyrüsefer ve uçuş kontrol algoritmaları
• Tek er tarafından kullanılabilme
• Görevi terk veya kendini imha kabiliyetleri
• Elektronik yaklaşma tapası
• Görüntü işleme tabanlı atış kontrol sistemi
TOGAN
TOGAN, taktik seviye keşif, gözetleme ve istihbarat görevlerinde kullanmak üzere tasarlanmış, özgün uçuş kontrol sistemi ve görev planlama yazılımına sahip, tek er tarafından taşınabilen ve kullanılabilen Döner Kanatlı Gözcü İHA Sistemidir.
TEKNİK ÖZELLİKLER
• Gündüz ve gece etkin operasyon
• Gerçek zamanlı mobil veya statik nesne tanıma ve takibi
• Yüksek performanslı otonom seyrüsefer ve uçuş control sistemi
• Birden fazla platform arasında havada otomatik görev değişimi
• Tek personel tarafından kullanılabilme
• 3-Eksen, 30x Elektro Optik Görüntüleme POD’u
• 3-Eksen stabilize Gece Görüş POD’u
• Entegre 3-Eksen Gündüz ve Gece Görüş POD’u (opsiyonel)
ALPAGU
ALPAGU® Taşınabilir Sabit Kanatlı Vurucu İHA Sistemi, taktik seviye keşif, gözetleme ve görüş ötesi hedeflerin isabetli şekilde imha edilmesi maksadıyla tasarlanmış, tek er tarafından taşınabilen Sabit Kanatlı Vurucu İHA Sistemidir.
TEKNİK ÖZELLİKLER
• Gündüz ve gece etkin operasyon
• Hassas vuruş kabiliyeti
• Hareketli hedeflerin tespit ve takibi
• Yüksek performanslı otonom seyrüsefer ve uçuş control sistemi
• Tek er tarafından kullanılabilme
• Hafif ve kolay taşınabilir platform tasarımı
• Uçuş sonlandırma, vuruş iptali (Waive off) veya kendini imha modları
• Hafif tasarım elektronik yaklaşma tapası
• Özgün milli gömülü donanım ve yazılım
• Yüksek açılı yanal kameralar
• Görüntü işleme tabanlı atış kontrol sistemi
BOYGA
BOYGA, 81 mm havan mühimmatı faydalı yüküne sahip insansız hava aracı sistemidir. 81 mm havan mühimmatı, BOYGA hava aracı salan mekanizmasına göre uyumlandırılmıştır. BOYGA hava aracı, Yer Kontrol İstasyonu vasıtasıyla planlanan görev dâhilinde 81 mm havan mühimmatını geliştirilmiş balistik kestirim algoritması sayesinde hedef üzerine bırakabilir. Mühimmat sistemi entegrasyonu MKE iş birliğinde gerçekleştirilmektedir.
TEKNİK ÖZELLİKLER
Boyutlar: 800x800x500 mm
Diyagonal Uzunluk: 1.150 mm
Ağırlık (Mühimmat olmadan): 15 kg
Kalkış ağırlığı: 17 kg
Havada kalma süresi: 30 dakika (1 adet mühimmat ile)
Maksimum Uçuş İrtifası: 1,500 m AGL
Maksimum Seyrüsefer Hızı: 20 m/s
Maksimum Rüzgâr Hızı Dayanımı: 10 m/s
ANKA
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii mühendisleri tarafından tasarlanan ve birçok yerli alt yüklenici firmanın da görev aldığı Türk İnsansız Hava Aracı “ANKA”nın montajı ve üretimi tamamlanarak, 16 Temmuz 2010 tarihinde Türk Havacılık ve Uzay Sanayii tesislerinde düzenlenen törenle hangardan çıkmıştır. Hangardan çıktıktan sonra motoru da çalıştırılan ANKA, kendi kategorisinde dünyanın en iyi operatif sistemi olmayı hedeflemektedir.
TEKNİK ÖZELLİKLERİ
Kanat Açıklığı: 17.5 m
Uzunluk: 8.6 m
Yükseklik: 3.25 m
AKSUNGUR
Yüksek Faydalı Yük Kapasiteli İHA Kesintisiz Çok Rollü İstihbarat, Gözetleme, Keşif ve Taarruz Görevleri için ANKA-AKSUNGUR İHA Sistemi; gündüz/gece İstihbarat, Gözetleme, Keşif ve Taarruz Görevleri’ni EO/IR, SAR ve SIGINT faydalı yükleri ve çeşitli havadan yere silahlarla icra eden Orta İrtifa Uzun Havada Kalışlı bir İnsansız Hava Aracı Sistemidir. AKSUNGUR 25000 ft’e kadar uzun süreli operasyonlara imkan veren iki adet çift turboşarjlı dizel motoruna sahiptir.
TEKNİK ÖZELLİKLER
Kanat Açıklığı: 24 m (78.7 ft)
Yatay Uzunluk: 11.6 m (38 ft)
Havada Kalış Süresi: 50 Saat
Maksimum İrtifa: 25.000 ft (MSL)*
Faydalı Yük Kapasitesi: 750+ kg
Azami Kalkış Ağırlığı: 3.300 kg
Link Menzili: 250+ km
Motor Tipi: PD-170 Çift Turbo Dizel
Motor Gücü: 2x170 hp (Deniz Seviyesi, ISA)*
Taaruz/Deniz Karakol Görevi: 750 kg Harici Yük ile 25 kft'te 12 saat
Motor Tipi: Çift Turbo Dizel
Motor Gücü: 2x170 HP (Deniz seviyesi, ISA)
SİLAH OPSİYONLARI
• Her bir kanatta 500 kg, 300 kg ve 150 kg kapasiteli 3 adet silah istasyonu
• TEBER-81 (Lazer Güdümlü Mk-81)
• TEBER-82 (Lazer Güdümlü Mk-82)
• LUMTAS
• MAM-L
• Cirit
• MAM-C
• HGK-3 (Hassas Güdüm Kiti)
• KGK (82) (Kanatlı Güdüm Kiti)
• Minyatür Bomba
ŞİMŞEK
ŞİMŞEK Yüksek Hızlı Hedef Uçak Sistemi, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin (TSK) hava savunma birliklerinin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla 2009 yılında Araştırma ve Geliştirme projesi olarak başlatılmış özgün TUSAŞ tasarımıdır.
TEKNİK ÖZELLİKLER
• 45 dakika havada kalma süresi
• Azami hız 350+ kts
• 50 ft (15 m) ile 20.000 ft (6100 m) irtifa arasında görev
• Menzil 70+ km
• Fırlatıcı ile kalkış
• Paraşüt ile karaya veya denize iniş
• Gemi helikopter platformlarından kalkış ve kontrol
• İleri kompozit teknolojileri ile üretilmiş yapı
• Askeri standartlara uyumluluk
• Özgün "YKİ Uçuş Kontrol Sistemi" ve "Otopilot Sistemi" sayesinde kalkış ve iniş dâhil bütün görev süresince tam otonom uçuş kabiliyeti
• Yer Kontrol İstasyonu ile görev öncesi planlama ve kontrol, uçuş esnasında değiştirebilme özelliği
• Eve Dönüş ve Acil İniş Modları ile acil durumlarda önceden belirlenmiş eve dönüş noktasına gelerek otomatik iniş
• Gerçek zamanlı kriptolu sayısal uçuş verisi kaydetme ve sonradan oynatabilme
• Kayan harita
• Pasif Radar İz Arttırıcı - Luneberg Lens
• Aktif Radar İz Arttırıcı
• Skor Kaydedici Sistem (SKS)
• IR İz Arttırıcı (Hot Nose)
• İz Dumanı
• OTS Otomatik Tanımlama Sistemi (AIS)
TURNA
TURNA Hedef Uçak Sistemleri, 1995 yılında Türk Silahlı Kuvvetleri’nin (TSK) hava savunma birliklerinin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla bir Araştırma ve Geliştirme projesi olarak başlatılmış özgün TUSAS tasarımı ve ürünüdür.
TEKNİK ÖZELLİKLER
• 90 dakika havada kalma süresi
• Azami 93 m/sn hız (180kts)
• 12.000+ ft servis tavanı
• 70 kg azami kalkış ağırlığı
• 50+ km menzilli veri linki
• Fırlatıcı ile kalkış, paraşüt ile karaya veya denize iniş
• Donanma gemi platformlarından kalkış ve kontrol
• İleri kompozit teknolojileri ile üretilmiş yapı
• MIL-STD-810F ve MIL-STD-461 askeri standartlara uyumlu
• NATO NSN standartlarında kodlanmış
• Kalkış ve iniş dahil, Yer Kontrol İstasyonu (YKİ) ile tam otonom uçuş ve seyrüsefer
• 255 görev noktasına kadar önceden programlı görev noktası tanımlama, uçuş anında değiştirebilme
• Eve Dönüş ve Acil İniş Modları ile önceden belirlenmiş eve dönüş noktasına gelerek otomatik iniş
• EMI/EMC korumalı Konteyner/Mobil araç/Portatif Yer Kontrol İstasyonu ile görev planlama ve kontrol
• Gerçek zamanlı kriptolu sayısal uçuş verisi telemetreleri kaydetme ve sonradan oynatabilme
• Sayısal harita otomatik tanıma