ATV fabrikası ne işe yarar?
ABD'de sadece tek bir adet ATV üreticisi firma (Polaris) yılda 7 milyar dolarlık ATV (ve ilintili ürünler) satışı yapıyor. Binlerce kişiye istihdam sağlıyor. Kimlere mi yapıyor bu satışı? Çiftçilere yapıyor, orduya yapıyor, belediye ve çeşitli kamu kurumlarına yapıyor, turizm ve eğlence sektörü müşterilerine yapıyor. Dünyada onlarca ATV üreticisi firma var ve yılda milyondan fazla ATV satışı yapıyorlar.
Doğru tasarlanmış bir ATV üretim ve pazarlama politikası ile tarım başta olmak üzere birçok kamusal, sivil ve askeri alanda yüz milyonlarca dolar değerinde ilave katma değer üretimi, doğal afetler ile kısmi mücadele kabiliyeti ve binlerce kişiye istihdam yaratmak mümkün olabilir mi?
ATV ile nelerin yapılabildiğini birkaç resim ile hatırlayıp yazıya devam edelim. Yazının sonundaki resimlere bir göz atıp okumaya devam etmenizi tavsiye ederim. Çiftliklerde, bağ ve bahçelerde yapılan birçok tarımsal iş, kar küreme işleri, iş makinalarının yapabildiği bazı işler, römork çekme işleri, orman yangınlarına müdahale işleri, askeri kullanım vs.
ATV "All Terrain Vehicle" kısaltmasıdır. Yani her zeminde giden tek kişilik araçlar. Motosikletin 4 tekerleklisi gibi düşünebiliriz. Bunun bir de UTV'si ( Utility Terrain Vehicle) versiyonu vardır. Bu ise 2 kişilik ATV'dir. Yan yana 2 kişi oturur. Bu yazıda ATV ifadesi ile ATV ve UTV kategorilerinin tamamını kastediyorum.
Tam olarak önerdiğim yatırım şudur. Bir montaj üretim hattı kurulacak, güçlü ve modern bir ATV modelinden (min. 800 cc, 4x4, dizel veya benzinli) üretilecek ( belki başlangıç için yılda 60-70 bin civarı), sektörel aksesuarları ( römork, çekme demiri, kabin, kepçe, kazıcı, zeytin hasat makinası, fındık toplama makinası, çapa, odun taşıma ve kesme aparatı, ilaçlama aparatı, forklift aparatı, su kuyusu delme aparatı, IBC römorku, saman balyası aparatı, askeri aksesuarlar vs.) anlaşmalı üreticilere ürettirilecek ve özellikle dağ başında en zor şartlarda yaşayan köylüler başta olmak üzere, koruculara, muhtarlara, çiftçilere vs. ilgili ekiplere dağıtılacak ve özel sektöre satılacak. Çiftçi modeliyle başlanıp zaman içinde model sayısı artırılacak. Kabinli UTV modeli, askeri modeller, elektrikli model, kar motosikleti modeli vs. çıkartılacak.
ESAS
Bu işin esası nedir? Bu işin esası, tarlada ve kırsalda üretim veya savunma gibi görevler yapan vatandaşımıza en ucuz maliyet ile sahada güç (75 beygir civarı), elektrikli aparat bağlantısı, taşıma kapasitesi ve mobilite sunabilmektir. Bu gücü köylümüz, çiftçimiz, güvenlik ekiplerimiz farklı ekipmanları çalıştırmak için sahada kullanabilir, bu aletlere traktör misali yapılan ise göre değişen birçok ekipman takılabiliyor. Cumhuriyetin ilk yıllarında sanayileşme hareketi kırsalda mekanizasyon imkanlarını öncelikleyerek, traktör üretimi ile başladı. Bugün itibariyle sanayimiz küçük ve orta segment traktörlerde hayli rekabetçi bir konumda. Modüler, yerli ve milli ATV çözümlerinin zamanı gelmiş gibi duruyor.
NEDEN TRAKTÖR DEĞİL?
ATV'ler tipik olarak çiftlik ortamlarında en çok kullanılan ekipmanlardır. Kullanım sıklıkları ve yaptığı görev çeşitleri traktörden daha fazladır. Uluslararası piyasalara göre ortalama yeni bir traktör 45 bin dolar desek ortalama yeni bir ATV 9 bin dolardır. Traktörün yakıt sarfiyatı ATV'den çok daha fazladır. Traktör ve ekipmanları çok yer kaplar ve ekinlerin üzerinden geçerken daha çok zarar verir. ATV'ler traktörün yerini alamaz ama çiftlik ortamındaki üretkenliği hızı verimi artırır ve traktörün yapamadığı bazı işleri yapılabilir kılar. Gezi ve ulaşım amaçlı da ATV'ler kullanılabilir. Çiftlik ortamında ATV ile yapılabilecek her şeyi ATV ile yapmak, geri kalanları traktör ile yapmak daha anlamlı olabilir. Küçük tarla sahipleri için ATV tamamen yeterli olabilir, belki yılda 1-2 kez çevredeki traktörlerden sürüm hizmeti alınabilir.
TÜRKİYE'DE DURUM NEDİR?
Türkiye'de genelde köylerde gördüğümüz ATV lere sivrisinek dersek, bize gerekli olan arıdır. Daha büyük güçlü ve üretime yönelik aksesuarları olan araçlar gerekir. Bizim köylerde 2 çeker, düşük beygir gücünde kabak lastikli eski püskü ATV bozması aletler motosiklet niyetine köy civarında ulaşım amaçlı kullanılır. Piyasada "yerli ATV üreticisi" olan firmalarda Çin'den getirdikleri parçalar ile montaj yaparlar ve düşük segmentte, ağır işlerde ise yaramayacak modelleri monte ederler. Zaten üretim prosesine destek olacak aksesuarlar da tasarlanmadığı için genelde bu ürünlerin müşterisi gezi amaçlı kullanıcılardır. Üretimde kullanılacak güçlü makinalar ise hem vergilerden dolayı pahalıdır hem yedek parça maliyeti, bakım servis sorunları vardır. Bu sebepler ile Türkiye'de üretim süreçlerinde doğru tipte ATV'ler devreye girememiştir.
Sahil bölgelerinde, Beyoğlu gibi turistik bölgelerde, karlı dağlık ortamlarda bazı ATV'li polisler, zabıtalar, jandarma birlikleri gözlemlenmektedir ancak bunlar pahalı ithal ATV'lerdir ve muhtemelen birkaç sene içinde bu aletlerin çoğu yurtdışına bağımlı, marka bağımlı, pahalı yedek parça sorunu ve desteği kesilen eski model durumlarından dolayı bir depoda çürümeye terkedilecektir.
Kırsalda, tarımsal üretimin yapıldığı tarlalarda çiftçimizin, köylümüzün mobilitesi düşüktür. Zaten bireysel araç sahipliği ve işletmesi maliyetlidir. Bazı köy civarlarındaki tarlalardan çiftçiler, 1 km mesafedeki köy camisine cuma namazına dahi traktör ile gitmektedir. Traktörlerin yüksek yakıt sarfiyatı ve yavaşlığı sebebiyle bu durum para ve zaman kaybı yaratır. Köy ortamındaki işlerin ağırlığı ve hayat standardının düşüklüğü sebebiyle gençler köylerden şehirlere göçerler ve köylerde kalanların yaş ortalaması yükselir.
Geçilmesi gereken yeni modelde çiftçinin mobilitesi, refahı ve mekanizasyon imkanları artırılmalıdır. Gençlerin köyde kalması için motivasyonları artırılmalıdır.
Bu alanda pazarı kendi haline bıraktığımızda mevcut durum az çok devam eder. Pazardaki ATV montajcısı veya ithalatçısı özel sektör oyuncularının hedefi tarımsal üretimi ve verimi artırmak değildir. Çin'den parçalar getirilir, montaj yapılır ve iç pazarın gümrük vergisi, ÖTV, KDV koruma duvarından faydalanılarak iç pazarda bir satış karlılığı elde edilir, hedef bu kadardır. Sahada çiftçinin ihtiyaç duyduğu güçlü motorlu, 4x4 araçları, aksesuarları, servisi, eğitimi çiftçiye ulaşılabilir yapmak bu alanda kamu tarafından iyi düşünülmüş politikalar devreye alınmadan mümkün değildir. Piyasada çok fazla marka olduğu için ölçek ekonomisinden doğru düzgün faydalanılamaz, yeterli servis ağları kurulamaz, eğitim verilemez. En sağlıklısı, sıfır noktasında olduğumuz varsayılarak tümden yeni bir politika tasarlanmasıdır.
ZEYTİN VE MEYVELER
Zeytincilik sektöründeki sorunlardan biri eğimli arazideki zeytinlerin toplanamaması sorunudur. Zeytinlikleri olan köylüler düz ve sıralı dikim zeytinliklerden zeytinleri ailecek toplarlar ve eğimli arazilerdeki zeytinleri toplamayı pek verimli bulmazlar. Sahaya çıktığınızda engebeli alandaki zeytinliklerin önemli bölümünün bakımsız olduğunu görürsünüz. Bu meyile traktör giremeyeceği için, bakım, ilaçlama, sulama, toplama işçilik maliyetleri çok artar. Tam olarak bu noktada ATV'lerin doğru ekipmanlar ile kullanımı önemli üretim artışı sağlayabilir.
Zeytinde de olan ve kiraz, kayısı, incir gibi bazı meyvalarda daha da çok olan bir diğer durum ise mahsulün toplandıktan sonra hızla soğutulması ile ticari değer ve kalitesinin en üst seviyede korunabilir kılınmasıdır. Zeytinin toplandıktan birkaç saat içinde sıkılma sürecine alınabilmesi de zeytinyağı kalitesini artırır. Bu amaç ile bazı ülkelerde mahsulün gece soğuk havada toplanması gibi uygulamalar da yapılmaktadır. Tarımsal sahaya ATV'nin güç ünitesi ile çalışan soğutma ve sıkma ekipmanlarının ulaştırılmasının tarımsal çıktının kalite ve ticari değerini artırıcı etki yapması beklenmelidir. Bağcılıkta da sıralı, dar koridorlu ekilen bağların arasındaki koridorlardan geçen ATV'ler ile bitki bakımları maliyet etkin şekilde yapılabilmektedir.
REKABET GÜCÜ
Sanayicimiz bu tür makinaları üretmeyi çok iyi biliyor. Traktör sanayimiz, otomobil sanayimiz, yan sanayiciler hepsi bu konularda yetkin. Tecrübeli makina mühendisleri başta olmak üzere eğitimli personelimiz var. Endüstriyel ürün tasarımı konusunda, sahadan alınan geri beslemeler ile ürünlerin sürekli iyileştirilmesi konularında askeri sanayi başta olmak üzere birçok üründe başarı örneği oluşturmuşuz. İşsiz gençlerimiz iş bekliyor. Yatırım tutarı desek öyle yüz milyonlarca dolardan bahsetmiyoruz belki 50 milyon dolar ile makul miktarda üretimi başlatabileceğimiz bir yatırım, kolayca finanse edilebilir. Müşteri desen hazır. Köylümüz, çiftçimiz, muhtarlar, korucular, jandarma hepsine fayda ve verim artışı sağlayacak yerli üretim bir sanayi ürünü. Türkiye iklimi bu ürünün uzun dönem kullanımına uygun. Parçalı, küçük tarım arazileri yapısı, bu ürün satışını destekleyen bir durum. Türkiye, 83 milyonluk iç pazarı ile hiç ihracat hedeflemese dahi rahat rahat bu sektörü besleyip büyütebilir. Üstelik bu alanda Amerikalı, Kanadalı, Japon, Çinli, Tayvanlı güçlü rakipler olmakla beraber Avrupa'da üretici marka yok. Savunma sanayi becerilerini de kullanarak iyi ürün ortaya çıkartabilirsek, Avrupa başta olmak üzere birçok bölge ülkesine, Kuzey Afrika, Orta Doğu, Rusya vs. satış potansiyeli yüksek. Türkiye bu ürün özelinde çok yüksek rekabetçilik ortaya koyabilir ve 15-20 sene içinde ABD, Japonya, Kanada gibi yüksek maliyet tabanı olan firmaların ihracat pazarlarına büyük oranda hakim olabilir.
ASKERİ KULLANIM
Askeri alandaki kullanımı özel kuvvetler, otonom sistemler, istihbarat, radar ve lazer silah sistemleri ağırlıklı olacak gibi duruyor. Elektrikli modellerin askeri kullanımındaki avantaj sessiz olmaları ve motorun havaya ihtiyaç duymaması (su içinde çalışabilmesi). Lastikler askeri sahada zayıf nokta olduğu için kompozit malzemeden yanmaz, patlamaz lastikler geliştiriliyor. Artırılmış gerçeklik kasklarının ATV kasklarında devreye alınması an meselesi. Çeşitli kamera ve sensörler ile donatılan ATV ler kaçınılmaz olarak sürekli internete bağlı karar destek sistemlerinin parçası olacak.
Can-Am gibi üreticiler askeri ATV ürünleri geliştirmek için farklı üstyapı şirketleri ile iş birliği yapıyorlar. Polaris ve John Deere gibi üreticiler ise kendileri askeri ürünleri üretiyorlar. Askeri ATV'ler helikopterden sarkıtılarak taşınabiliyor ve sınır ötesi operasyonlarda kullanışlı olabiliyorlar. Türkiye şartlarında jandarma ve korucu ekiplere uygun modeller, sinyal karıştırma ve mayın tespit ve imha aparatları da tasarlanabilir.
YANGIN VE AFETLERE MÜDAHALE
Doğru bir yerli-milli ATV üretim politikası ile zaman içinde aynı yüksek motor gücünde 4x4 yerli ATV'lerin yurt çapında, kırsalda yaygın olarak hizmete alındığını varsayalım. İlgili sürücülere yangın söndürme, deprem, şiddetli kar yağışı, sel, çığ düşmesi, ilkyardım vs. acil durum eğitimlerinin verildiğini varsayalım. Sıcak yaz günlerinde doğal olarak veya sabotajlar ile Ege bölgesinde, ormanlık ve ulaşımın zor olduğu bölgelerde yangınların oluştuğunu varsayalım. Bu yangınlar uydu sistemleri, İHA, balon sistemleri ve yerel orman müdürlükleri tarafından hızla tespit edilebiliyorlar. Hızlı intikal konusunda ve aynı anda birçok noktaya destek konusunda kaynak yetersizliği sorunları tüm ülkelerde olduğu gibi bizde de mevcut. Bu tür afetlerin konumu tespit edildiğinde akıllı telefon uygulamaları veya akıllı saatler üzerinden ilgili ATV kullanıcısı ekiplere haber verilerek sahaya ilk müdahalenin hızla yapılması sağlanabilir. Yangın söndürücü kopuk dolu römorkların ve gaz maskelerinin yerleri (misal benzin istasyonları, çiftlikler) ilgili kullanıcılara bildirilerek en yakın römorku ATV'ye takarak yangına ilk müdahalenin yapılması sağlanabilir. Deprem durumunda da ilgili sahalara hızla yangın söndürme ekipmanları, içme suyu ve mobil vinç sistemlerinin sağlanması gerekecektir. Bu becerilerin güncel tutulması dönemsel tatbikatlar ile sağlanabilir ve bu ekiplerin emre amade durumda tutulması için yıllık huzur hakkı ödemesi yapılabilir.
FÜTÜRİZM
Bu işin geleceği var mı? Sektör nereye doğru gelişiyor? Otonom, yapay zekalı, modüler ATV modelleri geliştiriliyor ve üretim prosesleri dahil hayal gücü ile sınırlı her alanda devreye alınıyorlar. Piyasa benzinli ATV modellerinin egemenliği altında ardından dizel modeller ve yeni yeni elektrikli modeller piyasaya çıkıyor. İleride elektrikli modellerin artmasını ve bazı pazarlarda hidrojen hücreli modelleri de bekleyebiliriz. Çiftçilerin üretim sahasındaki sorunları ile ilgili (ilaç hastalıkları, gübre dozları, hayvan hastalıkları vs.) ATV kaskının ağ bağlantılı kamerası üzerinden (veya ileride artırılmış gerçeklik uygulamaları ile) ilgili uzmanlara ulaşım sağlanabilir.
BEKLENEN EKONOMİK ETKİ
50 bin kapasiteli bir ATV fabrikasının ve çiftçileri öncelikleyen bir pazarlama politikası sonucunda Türk ekonomisine etkisinin nasıl olmasını beklemeliyiz? Satış fiyatını 5.000 USD planlasak, 250 milyon dolarlık bir ciro oluşur. 40 milyon dolar maaşlara ödenecek olsa, ortalama kişi başı 20 bin dolar maliyetten 2.000 kişiye doğrudan, 5.000 kişiye dolaylı iş imkânı açılır. Yani dolaylı olarak düşük refah seviyeli nüfustan orta ve orta-üstü refah seviyesine 25 bin yurttaşı kaydırmış oluyoruz. Türkiye'nin yılda tarımsal üretimine 50 milyar dolar desek ve devreye alınacak yerli ATV programı ile mütevazi yaklaşım ile 1% üretim artışı sağlayabilirsek, yılda yarım milyar dolarlık üretim artışı buradan gelir. Yangınlara hızlı müdahale, karla kapalı yolların hızla açılması, tuzlanması ve askeri kullanım alanları ise parasal olarak faydayı ölçmenin zor olduğu konular. ABD'deki tek bir firmanın 7 milyar dolar ciro yaptığını düşünürsek bu işi doğru yönde geliştirdiğimizde ve ihracata başladığımızda milyar dolar cirolara ulaşma imkanı gayet makuldür.
TALEP DİNAMİĞİNİ ANLAMAK
Sığ bir ekonomik anlayış ile şu hesap yapılır: Türkiye'de ATV satışı misal 20 bin adettir. 20 binlik pazardan yüzde 20 pay alınsa 4 bin adet eder ve bu miktarda araç için fabrika kurulmaz. Oysa talebin düşük olmasının sebebi uygun fiyatta ve çiftçi başta olmak üzere üretici kesimlerin ihtiyacına uygun ulaşılabilir çözümlerin piyasaya sunulamamasındandır. ATV satış miktarlarına kuzey Afrika ülkelerinde veya Orta Asya ülkelerinde baktığımızda yine çok düşük rakamlar görünür bunun sebebi bu bölgelerde ihtiyacın olmaması değildir. Ulaşılabilir ürünler, çözümler ve politikalar bütünsel bir yaklaşım ile devreye alındığında ve talep etkin olarak oluşturulduğunda hem Türkiye de hem bölge pazarlarında yıllık yüzbinler seviyesinde talep ortaya çıkabilir. Bu derece ucuz, çok fonksiyonlu ve kırsalda kullanılabilecek başka bir çözüm mevcut değildir. Serbest piyasa ekonomisi, özellikle küçük ülke ve nüfus ortamlarında bu alanda çözüm üretemez, bu yüzden, Türkiye gibi ölçek ekonomisine sahip sanayi ülkelerinin bölgelerine çözüm sunması beklenmeli ve planlanmalıdır.
BAŞARI ŞANSINI ARTIRMAK
1) Bu yatırımın miktarı misal TOGG projesi ile kıyaslanamayacak kadar düşük, tek bir kurum bu işi üstlenebilir yine de TOGG gibi içinde kamunun da olduğu bir yatırımcı grubu, iyi bir yönetim ekibi ve sürekli bir politik destek başarı şansını artırır.
2) Bu işe dar çerçeveden bir ATV üretimi projesi olarak bakmamak gerekli. Tarım ürünleri başta olmak üzere Türkiye’nin üretim kaslarını artırıcı, kırsal hayatı kolaylaştırıcı, hayat kalitesini artırıcı, ekonomiyi büyüten çok boyutlu bir yatırım olarak yaklaşmak gerekli.
3) Dünyadaki belli başlı ATV üreticileri aslında büyük mühendislik firmalarıdır. Honda aynı zamanda uçak yapar, araba yapar, robot yapar. Can-Am firmasının sahibi Bombardier ise hızlı tren yapar, uçak yapar. Yerli ATV ile uzun dönemde hedeflenmesi gereken vizyon yeni mühendislik ürünleri olmalıdır.
4) ATV'lerin kullanım alanına uygun arazi lastiklerinin üretilmesi konusu kritik önemdedir. Petlas, Lassa gibi yerli üreticilerin projeye ortak edilmesi bu açıdan faydalı olabilir.
5) Türkiye savunma sanayisindeki bazı becerilerini ve teknolojik yenilikleri yeni ATV ürünlerine uyarlayabilirse rekabette öne çıkabilir. Bu bağlamda ilgili savunma teknoloji firmalarından en azından ürünlerin kuramsal tasarımında destek alınması faydalı olabilir.
6) Tarımsal üretim kooperatifleri projeye ortak edilir ise özellikle aksesuar ve aparat tasarlanmasında faydalı olabilir.
7) Yüksek motor gücünde ağır makinalar devrildiğinde altında kalınırsa yaralanma riski oluşur. Bu ürünlerin kullanıcılarına yeterli eğitim verilmelidir ve ürünler düzenli denetlenmelidir.
8) Motorlar sahada zor şartlara maruz kalırlar ve teknik sorun çıkartabilirler. Yaygın servis ağı, gezici servisler, önleyici servis yazılımları tasarlanabilir.
9) ATV yerine Türkçe bir isim bulmak ve bu makineleri bu isim ile adlandırmak uygun olabilir.
10) ATV'lerin ruhsatı, vergisi, sigortası, tarımda kullanım durumu, sınıflandırması, sadece yerli montaj değil, yerli tasarım ve üretimi destekleme konularında kanuni düzenlemeler gerekebilir.
11) Piyasadaki ATV lerin 95% kadarı yağmurlu havada tarlada çamura saplanır kalır. Çiftçinin işini kolaylaştırmaz, başına dert olur. Bu proje kapsamında 5% dilimde kalan yağmurda çamura saplanmayan modeller tasarlanmalıdır. Yani tek düğme ile 4x4 olabilen, güçlü motorlu, tekerleri yeterince büyük ve gerçek arazi tekeri olan, yerden yeterince yüksek, çeki vinci olan, yolda kalmış araçları çekebilecek kadar torku olan, devrilmeye karşı destek sistemleri olan alt kısmı doğru tasarlanmış (asimetrik dişli kutusu?) bir makine geliştirilebilir.
12) Ürünler piyasaya dağıtılırken serbest piyasa ekonomisine göre değil, en çok ihtiyacı olan ve üretimini en çok artıracak olan önceliklendirilerek dağıtılmalıdır. Çiftçiye makinaya erişimini kolaylaştıracak kredi ve destek imkanları belki de kooperatifler üzerinden oluşturulmalıdır.
13) Makinalara 4 lastik yerine 4 adet palet sistemi takılabiliyor. Karlı iklimlerde bu uygulamalar yaygın olarak kullanılıyor. Türkiye'nin belirli bölgelerinde ve belirli dönemlerde düşük maliyet ile kullanıma alınabilir.
14) Üretilecek ilk model tasarlanırken mümkün olduğunca çok alanda kullanılabilecek ve ileride kolay şekilde farklı modellere yükseltilebilecek bir tasarım seçilmeli. İç piyasada monopol veya monopole yakın bir hakimiyet planlanmalı ve farklı müşteri segmentlerine, farklı ithal marka ve modellerin girmesine pek izin verilmeyecek bir ticari model benimsenmeli. Piyasada yeterli yaygınlığa ulaşıldıktan sonra ve ihracata ağırlık verilme döneminde yabancı modellerin girişine kısmi ve seçmeli şekilde kapı aralanabilir.
15) Çiftçiye 10 yıl garanti verilmeli ve araçların öngörülen kullanım süresi 30 yıldan az olmamalı. Tekrarlı beklenen arıza tiplerinde arızaların çiftçi tarafından yerinde tamir edilebilecek basitlikte bir tasarım faydalı olabilir.
16) Özellikle büyükşehir harici şehir ve kırsalda, PTT teslimatlarında, damacana su taşımalarında, tüp gaz taşımalarında, eve servis yemek siparişleri gibi yoğun kullanımı olan ve ihtiyacın her sene artarak yaygınlaştığı alanlarda maliyet etkin bir çözüm platformu olarak sunulabilir.
17) TOGG projesi gibi sıfırdan yeni fabrika inşa etmek yerine mevcut bir üretim ortamında (mesela Honda'nın boşalttığı Gebze'deki fabrika) hızlıca üretime geçmek daha uygun olabilir. TOGG'da ürün tasarım özelliklerinin sahadan gelen taleplere göre belirlenme süreci başarı ile yürütüldü, o yaklaşım burada da faydalı olabilir.
Bu tür küçük gibi görünen sanayi ve toplumsal kalkınma projeleri ile, İstanbul gibi aşırı kalabalık, plansız büyümüş, verimsiz şehirlerden, küçük ve üretken şehirlere, kırsala geri göçün önü açılabilir ve toplum refahı, üretkenliği, sağlığı, mutluluğu, ekonomik düzeni açısından doğru yöne bir adım atılabilir.
ATV ile İlaçlama
ATV ve saman balyası aparatı
Bir balya saman çekmek için traktör çalıştırmaya gerek var mı? Çiftlik ortamında tek bir ATV, farklı aksesuarlar ile çiftçinin üretkenliğinde ne ölçüde artış sağlayabilir?
Çiftçiye uygun maliyet ile çapalama, kazma, kuyu delme, taşıma vs. imkân sağlanabilir
Ege'deki yangınlara ilk ve hızlı müdahale bölgedeki ATV’ler tarafından yapılabilir
IBC çeken bir ATV. Belediyeler sulamada kullanabilir, çiftçiler süt, ilaç, gübre vs. işlerinde kullanabilir
Çiftçiye ucuz maliyetli forklift çözümü. Köylülerin sırtındaki geçim yükünü kaldırmak için
Kırsaldaki vatandaşa acil sağlık personeli ulaşımı
Sahillerin temizliği için etkili çözümler
Karda kışta maliyet etkin ve yaygın şekilde yol açma ve tuzlama çözümleri mümkün. Koy muhtarları bunu sevecek
Orman köylüsü de bunu sevecek. Traktörün giremediği ormanlara girebilir
Tekneleri suya indirme ve çekme surecinde 4x4 çekiş gücü ve arazi lastikleri gerekli. En ucuz çözüm bu.
4 kişilik askeri modeller Ortadoğu ve Kuzey Afrika şartlarında is yapabilir gibi
Sahadaki askerin yükü azaltılıp etkinliği artırılabilir
Askeri modeller helikopter ile taşınmaya uygun. TSK'da da olan Chinooklar birden çok UTV taşıyabiliyor
Turistik kullanım örneği, Kapadokya
İngiliz postasının kırsalda ve adalarda posta teslimatı
Kumsal temizliği için akıllı tasarlanmış bir aparat
Kırsalda cop toplama servisi
Kar motosikletleri de bir tur ATV dir ve ATV üreticileri tarafından üretilirler
Teker yerine palet sistemi takılabiliyor. Kars’ın köylerinde bunlarla iyi is yapılır
Dronsavar lazer sistemlerini birçok firma ATV lere monte ediyor
Otonom ATV ler. Üzerine takılan farklı aparatlar ile farklı görevler yapabiliyorlar
Misal robotik kol aparatı takılabilir