Dört tekerlekli darphane
İstanbul’un metrobüsü var. Hani o bazılarının yere göğe sığdıramayıp, seçim yatırımı olarak apar topar yaptıkları hat… İstanbul’da ana yolun tam ortasından geçen bu hattın oluşumu, otobüs alımları, buraya otobüs koymak için diğer hatlarda eksiltme yapılması gibi bir dizi icraat sayabilirim.
Ama yine de bazıları anlamayacaktır. Metrobüs gibi trafiğe takılmadan, tost misali yapılan taşımacılıkta, trafiğe çare getirmemesi bir yana, Kadıköy-Kartal metro hattı gibi akılla bağdaşan bir yanı da olmaması fark etmeyecektir. Particilik bu ya ‘çok büyük icraat’ deyip, savunmaya geçeceklerdir.
Peki metrobüs neden var? Bunun yanıtını doğru verebilmek için bir gerçeğin altını çizmemiz gerekir. Metrobüs ile birlikte bazı direkt hatların kaldırılması gibi… Aktarmalı yolculuğun hayatımıza girmesiyle birlikte, daha çok ödemek zorunda kaldığımız için yapılan bir gizli zamdır.
Bitti mi? Hayır… Son icraat ne? Metrobüsün Beylikdüzü’ne uzatılması… Şimdi önümüzdeki süreçte muhtemelen buradaki direkt hatlar da bundan nasibini alacak. Mesela Bakırköy’den örnek verelim. Mecidiyeköy’e direkt otobüs vardı. Artık yok. Aktarma yapmak zorundasınız.
Beylikdüzü’ne metrobüs uzadı mı? Korkarım önümüzdeki günlerde buradaki ara hatların da başına benzer bir şey gelecek. Mesela şu an Bakırköy’den Beylikdüzü’ne direkt otobüs var. Üç kişilik çekirdek bir aile ile hadi gelin yolculuk yapalım.
Mevcut durumda, Bakırköy Meydanı’ndan 76 numaralı otobüse binerler ve son durakta inerek ulaşımlarını tamamlarlar. Peki bunun aile bütçesine yansıması nedir? 01 Eylül 2012 tarihinden itibaren geçerli olan ve İETT’nin resmi internet sayfasından duyurulan fiyatlar göre, Anonim Kart kullanıyorlarsa her yetişkin için 1,95 TL, öğrenci için de 1,10 TL. Toplamdaki harcama 5 TL.
Asgari ücretin 740 TL olduğu bir ülkede bu bile önemli bir maliyet diye düşünüyorsanız, belediyenin öve öve bitiremediği metrobüsü kullanın. Öncelikle E-5 Karayolu’ndaki metrobüs istasyonuna ulaşmanız gerekiyor. Buradan bir otobüse bindiniz. Toplam 5 TL harcadınız.
Sonra metrobüs ile Beylikdüzü’ne gideceksiniz. Kapıdan girer girmez, yetişkin için adam başına 2,95, öğrenci için de 1,15 TL ödediniz. İster aktarmalı, ister direkt, Beylikdüzü istasyonunda indiniz.
Çıkışta bahsedildiği gibi kartınızı okutup, fazla çekilen parayı iade alacaksınız. Ama o da ne? Yetişkinler aynı kartı kullandıysa, sadece tek basım için iade veriliyor. O da 35 kuruş. Diğer indirim kasaya gelir yazıldı bile. Toplamda indirimle birlikte yaptığınız harcama 6,7 TL.
Bitti mi? Hayır. Beylikdüzü son durakta gitmeniz gereken yere varmanız için yeniden otobüs beklemeye başladınız. Gelen otobüse binip, 2 yetişkin 1 öğrenci için tekrar toplamda 5 TL’yi belediyenin kasasına yolladınız. Toplamda yaptığınız harcama 16,7 TL. Yani direkt hatla gitmeniz halinde ödeyeceğiniz bedelin üç katından fazla. İşte metrobüsün sırrı bu.
Önce hattı döşe, sonra direkt hatları kaldır ve dört tekerlekli darphane ile vatandaşın cebini hortumla. Peki sonra? Bu anlı şanlı hizmetinizi nasıl taçlandıracaksınız? Bilginiz olsun hedefte İETT özelleştirmesi var.
Çetin Ünsalan
ulusalkanal.com.tr
- - - - -