Rekor ihracatlar Asya ülkelerine: Süt ürünlerinde Çin, narenciyede Rusya birinci sırada
Türkiye'den narenciye sezonunun 6 aylık döneminde yapılan 813 milyon dolarlık ihracatın 380 milyon 232 bin dolarlık kısmı Rusya'ya gerçekleştirildi. Bir diğer ihracat kalemi olan süt ürünlerinde de Çin ön plana çıktı. 2020'de yaklaşık 7 aylık süreçte Çin'e süt ürünleri ve mamulleri ihracatı 14,6 milyon dolara ulaştı.
Akdeniz İhracatçı Birlikleri verilerinden derlenen bilgilere göre, ihracat sezonu 3 Eylül 2020'de başlayan narenciyede, 28 Şubat 2021'e kadar 813 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirildi.
Bu dönemde en fazla ihracat Rusya'ya yapıldı. Geçen yılın aynı döneminde Rusya'ya yapılan 325 milyon 108 bin dolarlık dış satım bu sezon yüzde 17 artarak 380 milyon 232 bin dolara ulaştı.
Söz konusu dönemde Rusya'ya 693 bin 789 ton narenciye ürünü satıldı.
Bu ülkeyi 102 milyon 488 bin dolarla Irak, 83 milyon 481 bin dolarla Ukrayna, 28 milyon 943 bin dolarla Romanya, 27 milyon 823 bin dolarla Polonya takip etti.
''RUSYA'YA İHRACATIMIZ GİDEREK ARTIYOR''
Ulusal Turunçgil Konseyi Başkanı Kemal Kaçmaz, Türkiye'de üretilen narenciyenin kaliteli olmasından dolayı birçok ülkede talep gördüğünü söyledi.
Narenciye ihracatının önemli kısmının Rusya'ya yapıldığını dile getiren Kaçmaz, "Bu sezon ürünlerimizde bir sıkıntı yaşamıyoruz. Rusya'ya ihracatımız giderek artıyor. Coğrafi konum yakınlığımız bu ihracatta önemli etken. Ayrıca Türkiye'de üretilen narenciyenin damak tadını çok iyi biliyorlar. Bundan dolayı Türk narenciyesini tercih ediyorlar. Bu tercih sonucu narenciye ihracatımızda Rusya uzun yıllardan bu yana ilk sırada yer alıyor." diye konuştu.
Kaçmaz, pazar çeşitliliğinin artırılmasına yönelik önemli çalışmalar yaptıklarını sözlerine ekledi.
SÜT ÜRÜNLERİNDE ÇİN BİRİNCİ SIRADA
Ticaret Bakanlığı ile Tarım ve Orman Bakanlığı iş birliğinde yürütülen çalışmalar neticesinde, Çin'e süt ve süt ürünleri ihracatının önündeki engelin geçen yıl mayıs ayında kalkmasının ardından, Türk süt ürünleri ihracatçıları pazara hızlı giriş yaptı.
Ege İhracatçı Birliklerinden derlenen verilere göre, 2020'de yaklaşık 7 aylık süreçte Çin'e süt ürünleri ve mamulleri ihracatı 14,6 milyon dolara ulaştı.
Bu ülkede kalıcı olmak isteyen ihracatçılar tanıtım faaliyetleri ve karşılıklı iş birlikleriyle pazar payını artırdı. Ocak-Şubat döneminde Çin'e yapılan ihracat ise 9,3 milyon dolar olarak kayıtlara geçti.
Çin'e ihracatta peynir altı suyu 8,3 milyon dolarla ilk sırada yer aldı.
TÜRK ÜRÜNLERİ RAFLARDAKİ YERİNİ ALDI
Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Bedri Girit, 54 firmanın süt ürünlerinde Çin'e ihracat izni aldığını söyledi.
Çin'in dünyanın en büyük tüketicilerinden biri olduğuna dikkati çeken Girit, "İlk başlarda süt tozu ile başlamıştık. Sanayi kısmına gönderiyorduk. Peynir altı suyu da ihracatımızda bu ülkeye ilk sırada. Ancak sevindirici olan Türk firmalarının başarılarıyla artık raflarda da yer alıyoruz. Son tüketiciye kadar ulaştırabiliyoruz." dedi.
Egeli firmaların pazarda çok başarılı olduğunu, bölgedeki bir firmanın Çin'e mozarella peyniri ihraç ettiğini dile getiren Girit, firmaların katma değeri yüksek ürünlerle pazardan daha fazla pay almasını istediklerini söyledi.
Girit, sözlerini şöyle tamamladı:
"Daha önceki beyanatlarımızda Çin pazarında kalıcı olmak istediğimizi söylemiştik. Kalıcı olduğumuz gibi pazardaki payımız da giderek artıyor. Çin'in ithalatına bakıldığında küçük bir miktar olsa da bizim için önemli. Yılın ilk iki ayında yakaladığımız 9,3 milyon dolarlık ihracat başarısının yıl boyunca devam edeceğini öngörüyoruz. Uzun vadede ise bu rakamları katlamak istiyoruz."