AVM ciro endeksi Kasım 2017'de yüzde 19,3 arttı
"Ziyaret sayısında yaşanan yüzde 2’lik azalmaya rağmen ciro endeksi ve metrekare verimliliğinin artış göstermesi, ziyaretçilerimizin AVM’lerden daha yüksek bütçelerde ve daha verimli alışveriş yaptığını ortaya koyuyor ki bu da perakendeciler için uzun vadede olumlu bir gelişme olarak yorumlanabilir"
AVM ciro endeksi, Kasım 2017'de bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 19,3 artarak 241 puana çıktı.
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Kasım 2017 sonuçları açıklandı.
Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi, 2016 yılının kasım ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 19,3 artış kaydederek 241 puana ulaştı. Enflasyondan arındırılarak incelendiğinde ciro endeksindeki artış yüzde 5,6 oldu.
AVM’lerde kiralanabilir alan metrekare başına düşen cirolar Kasım 2017’de İstanbul’da 1057 TL, Anadolu’da 827 TL olarak gerçekleşirken, Türkiye geneli metrekare verimliliği Kasım 2017’de 919 TL’ye ulaştı.
Söz konusu dönemde, kategoriler bazında en yüksek ciro artışı teknoloji kategorisinde yaşandı. Teknoloji kategorisi 2016’nın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 29,6’lık artış kaydetti.
Kasım 2016 ile karşılaştırıldığında AVM’lerdeki kategori ciroları yüzde 23,8, giyim kategori ciroları yüzde 17,7, yiyecek içecek kategori ciroları yüzde 17, hipermarket kategori ciroları yüzde 15,6 ve ayakkabı kategori ciroları yüzde 10 artış gösterdi. Ayakkabı kategori ciroları ise Kasım 2017 döneminde enflasyon oranının altında seyretti.
Kasım 2017 verileri bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 2’lik bir azalış yaşandığı ortaya çıkıyor.
Açıklamada görüşlerine yer verilen AYD Başkanı Hulusi Belgü, şunları kaydetti:
“Ciro endeksi yıl sonuna yaklaşırken yaşanan yüzde 19,3 artışın enflasyonun ciddi olarak çok üzerinde olması sevindirici. Kategori bazında incelendiğinde teknoloji kategorisindeki yükseliş, teknoloji perakendecilerimizin, halkımızın bu yöndeki taleplerini rahatlıkla karşıladığını gösterirken, diğer alanlar kategorisinin geçtiğimiz ekim ayının ardından bu ay ikinci olarak yer alması ziyaretçilerin mobilya, kozmetik, eğlence alışverişlerinde de AVM’leri sürdürülebilir olarak tercih ettiğini gösteriyor.
Ziyaret sayısında yaşanan yüzde 2’lik azalmaya rağmen ciro endeksi ve metrekare verimliliğinin artış göstermesi, ziyaretçilerimizin AVM’lerden daha yüksek bütçelerde ve daha verimli alışveriş yaptığını ortaya koyuyor ki bu da perakendeciler için uzun vadede olumlu bir gelişme olarak yorumlanabilir. Aralık ayında yılbaşı etkisi ile daha yüksek bir ciro endeksi beklentimiz olduğunun da altını çizmekte fayda var.”