Korsan petrolün rotası gizleniyor

Kuzey Irak’tan pompalanan ve Ceyhan’dan tankerlere yüklenen petrolü taşıyan gemiler, gideceği yeri kamuoyundan gizlemek için gemi takip düğmesini kapatıyor

Korsan petrolün rotası gizleniyor

Kuzey Irak’tan pompalanan ve Ceyhan’dan tankerlere yüklenen petrolü taşıyan gemiler, gideceği yeri kamuoyundan gizlemek için gemi takip düğmesini kapatıyor

Kuzey Irak korsan petrolünü taşıyan 3 tankerin akıbetleri henüz netleşmemişken, Yunan firmasına ait Kamari adlı tanker de Ceyhan Limanı’ndan yaklaşık 1 milyon varil petrolü alarak Süveyş Kanalı’na doğru dümen kırdı. Yunan bayraklı 6. Tanker Nissos Paros’la birlikte Ceyhan Limanı’nda dolum için bekleyen ve ilerleyen toplam 7 tanker daha var.

Önceki haftalarda Ceyhan’daki depolarda yer kalmadığı için Kuzey Irak’tan petrol akışı durmuştu. Ceyhan’a yanaşan ve 1 milyon varil petrol taşıma kapasitesine sahip Kamari isimli petrol tankeri yüklemenin ardından Ceyhan Limanı’ndan ayrılarak rotasını Mısır Süveyş Kanalı olarak göstermişti. Kamari tankeri Kuzey Irak petrolünü taşıyan 5. gemi oldu.

Gemi izleme sisteminde Kamari’nin varacağı liman Mısır’ın Port Said Limanı olarak görülürken geminin Port Said’den Süveyş Kanalı’na gideceği belirtildi. Kamari’nin petrolü ne yapacağı konusunda iki olasılık gösterildi. İlki, rotasını Asya piyasalarına çevireceği; ikincisi de İsrail’e yapılan satışta olduğu gibi petrolün başka bir tankere aktaracağı değerlendirmesi yapıldı.

ULUSLARARASI SULARDA BEKLİYOR

1 Kuzey Irak petrolünün Ceyhan’daki ilk yüklemesi mayısta “UNİTED LEADERSHİP” adlı tankere yapıldı. Meksika Körfezi’ne doğru yola çıkan tanker, merkezi Irak hükümetinin karşı çıkması üzerine Atlas Okyanusu’nda rotasını değiştirdi. 1 milyon varillik ham petrol yükü ile açık denizlerde dolaşmaya başlayan gemi, daha sonra Fas’ın Atlantik kıyılarına yöneldi. Fas’ın Muhammediye Limanı’na yanaşan gemi, liman yetkililerinin uyarısı üzerine yükünü boşaltmadan ülke sularını terk ederek uluslararası sulara açıldı. Gemi halen Fas Muhammediye Limanı açıklarındaki uluslararası sularda bekliyor.

2. tanker “UNİTED EMBLEM” ise ilk seferinde korsan petrolü aldıktan sonra rotasını Malta’ya cevirmiş, fakat uluslararası sularda aldığı petrolü “ALTAİ” adlı tankere vererek tekrar Ceyhan’a geri dönmüştü. “ALTAİ” tankeri aldığı bu korsan petrolü İsrail’in Aşkelon Limanı’na götürmüştü. “UNİTED EMBLEM” ise Ceyhan’dan aldığı ikinci yükünü Süveyş Kanalı’ndan geçirerek Singapur Limanı’na gelmiş, oradan rotasını Filipin olarak göstermiş; fakat 26 Temmuz 2014 tarihinde gemi takip düğmesini kapatarak gerçek rotasını gizlemişti.

3. tanker “MİNERVA JOY” ise 23 Temmuz 2014’te Dörtyol’dan aldığı korsan petrol ile rotasını İspanya’nın Gibraltar Limanı olarak göstererek yola çıktı. Gibraltar Limanı’ndan sonra ise bu sefer rotasını ABD’nin Paulsboro Limanı olarak gösterdi. 11 Ağustos’ta ABD limanına gelmesi beklenen tanker, 1 Ağustos 2014 tarihinde gemi takip düğmesini kapattı. Şu anda geminin nerede olduğu belirlenemiyor.

Yunanistan bayraklı 4. tanker “MAJESTIK” ise 20 Haziran 2014 tarihinde aldığı korsan petrol ile Ceyhan’dan ayrılmış ve rotası Malta olmasına rağmen 14 Temmuz 2014 tarihinde önce ABD’nin Marcus Hook Limanı’na, daha sonra da yine ABD’nin Paulsboro Limanı açıklarına demirlemişti. Daha sonra tanker rotasını Kuzey Afrika olarak belirleyerek yine gemi takip düğmesini kapatarak izini kaybettirmeye çalıştı. Uzmanlar 150 bin DW kapasiteli dev tankerin Paulboro Limanı’na yanaşamayacağını, daha küçük tankerlerle petrolü boşaltmış olabileceğini belirtiyorlar.

5. tanker “KAMARİ” ise aldığı petrol ile rotasını Mısır Süveyş Kanalı olarak gösterek Ceyhan’dan ayrıldı. 6. tanker “UNİTED KALAVRVTA” ise yaklaşık 100 milyon dolar değerindeki 1 milyon varillik petrolle birlikte ABD’nin Galveston Limanı açıklarında demirleyerek boşaltılmayı bekliyor.

Ceyhan Limanı’nda “NİSSOS PAROS” adındaki tankere de dolum yapılıyor.

Derya Derviş

Aydınlık