Uçaklarda 'silah' dönemi
Uçak kaçırmalarına ve benzeri olaylara karşı uçuşlarda silahlı bir sivil polis yer alacak. Hava polisi, yolcu gibi koltuklarda oturacak ve olaya anında özel silahlarla müdahale edecek
HaberTürk'ten Deniz Çiçek'in haberine göre, Tokyo Sözleşmesi güncellenirken, Türkiye de havacılıkta yeni sözleşmeye uyum sağlayacak. Uçuş güvenliğini düzenleyen Tokyo Sözleşmesi, tadil edildi. Buna göre, uçak kaçırmalarına ve benzeri olaylara karşı uçuşlarda silahlı bir sivil polis yer alacak. Hava polisi, yolcu gibi koltuklarda oturacak ve olaya anında özel silahlarla müdahale edecek.
Sözleşmenin yeni hali TBMM’ye sunuldu. Türkiye’nin taraf olacağı yeni sözleşmeyle, sivil havacılıkta uçuş güvenliğine yönelik şu önemli hükümler getiriliyor:
HAVA POLİSİ: Uçak içi güvenlik görevlisi ya da hava polisi uygulaması ilk defa sözleşmeye girdi. ABD, Almanya, İngiltere, İsrail ve İran gibi pek çok ülkenin uyguladığı sistem, Türkiye için de gündeme gelecek. Uçak polisi, kaçırma veya benzer olaylara müdahale edecek. Sivil giyimli uçak polisleri yolcu gibi hareket edecek. Bir olay anında silahı ile müdahale edecek. Polisin silahı ya uçak yüzeyine zarar vermeyen özel mermiden olacak ya da elektrik şoku veren türden olacak.
ASİ YOLCU: ‘Kuralsız’ ya da ‘asi yolcu’ kavramı da ilk defa uluslararası mevzuata girdi. Bu tür yolculara davranışları nedeniyle para cezası verilecek. Asi yolcunun davranışları ya da eylemi nedeniyle uçak iniş yapmak zorunda kalırsa, havayolu şirketinin karşılaşacağı maliyet, yolcuya rücu edilebilecek.
KAPI KAPANDIĞI AN UÇUŞ: Uçaklarda yaşanan suçların sözleşme hükümleri kapsamına girip girmediğinin netleşmesi için uçağın ne zaman havada olacağı da yeniden belirlendi. Önceden uçağın uçuşa geçmesıyla uçuş başlamış sayılıyordu, artak kapı kapandığı anda başlıyor.
YARGILAMA YETKİSİ: Sözleşme, uçakta yaşanan bir suçla ilgili yargılama yetkisinin kimde olacağını da düzenliyor. Buna göre, yargılama yetkisi öncelikle uçağın tescil edildiği ülkede olacak.