Türk Dili ve Edebiyatı öğretim programında Atatürk bulunamadı

Eğitim-İş Adana 1 No’lu Şube Hukuk Sekreteri Seher Emre, Türk Dili ve Edebiyatı öğretim programında Atatürk'ün bulunmadığını belirtti

Türk Dili ve Edebiyatı öğretim programında Atatürk bulunamadı

Eğitim-İşAdana 1 No’lu Şube Hukuk Sekreteri Seher Emre şu açıklamayı yaptı:

2017-2018 Eğitim Öğretim yılı, yeni öğretim programları ve ders kitaplarındaki değişiklikler dolayısıyla tartışmalı başladı. Sosyal ortamlarda, çeşitli sendika, dernek ve platformlarda ortaya çıkan rahatsızlıklar,toplumda oluşan “Atatürk yok” söylemi ve milli manevi değerler konusundaki geri tutum her ne kadar Milli Eğitim Bakanlığı ve Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından yanıt alıyor ise de toplumda bir rahatlama meydana getiremiyor ve iş karşılıklı söz düellosuna dönüşmekten öte yol alamıyor, desek abartmış olmayız.

Yeni öğretim programlarından Ortaöğretim TürkDili ve Edebiyatı dersini mercek altına aldık. Türk Dili ve Edebiyatı dersi yeni nesillere dilimizin zenginliğini, kültür mirasımızı, tarihsel ve milli bütünlüğümüzü, sanatkar yönümüzü aktardığımız; bir dersten öte ulusal kimliğimiz olan ‘Türkçe’nin yeni nesillerce benimsendiği ve geliştirildiği bir alandır.

Atatürk bulunamadı

Milli Eğitim Bakanlığı ile Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından yapılan “Atatürk var” açıklamaları Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı ders müfredatında karşılığını bulamamaktadır. 4 yıllık Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı öğretim programı içeriğinde “Atatürk” sözcüğü tek bir yerde dahi geçmemektedir. Bir değer olarak “vatanseverlik”iAtatürk’süz anlatma tutumu nafiledir. Türk Dil Kurumunu kurduran Atatürk’ün ‘dil’ ve ‘kültür’ konusundaki hassasiyeti ortadayken ve bu hususta yapmış olduğu çalışma ve çabalara rağmen dilimizi ve kültürel gelişimimizi anlattığımız bu derste Atatürk’ü yok sayma; sanat ve sanatçıya verdiği değer tüm dünyaca bilinir iken “sanat” ve “sanatçı”nın ele alındığı Türk Dili ve Edebiyatı dersinde Atatürk’ün adını bir kez dahi anmama kabul edilecek bir tutum değildir.

Türkçe, Türk ulusunun kimliğidir

Yeni öğretim programlarına baktığımızda karşımıza çıkan tablo maalesef pek de iç açıcı değildir. Türk Dili ve Edebiyatı dersimizin genel amaçlar kısmında yer alan ve öğrenciye uzun vadede aktarılması hedeflenen “Türkçenin, Türk ulusunun kimliği olduğunu benimsemeleri” ibaresi yeni müfredatta yer almamaktadır.

Milli, manevi ve evrensel değerlere ulaşmada eski müfredatta “Öğrencilere edebî metinler aracılığıyla estetik zevk kazandırmak hedeflenmiştir. Onların, tarihî akış içinde Türk kültürünü, düşüncesini ve zevkini metinlerde belirlemeleri; bunların edebî metinlerle nasıl ifade edildiğini sezmeleri; mahallî ve yerli olandan evrensel olana açılabilecek bilgi ve becerileri kazanmaları amaçlanmıştır.”Şeklindevurgusu yapılan “Türk kültürü” yeni müfredatta “ Öğrenciyi merkeze alan, bireysel farklılıklara duyarlı, bilgi ve beceriyi dengeleyen programlarla, milli, manevi ve evrensel değerlere saygılı, toplumsal sorunlara karşı duyarlı bireyler yetiştirilmesi hedeflenmiştir.” şeklinde genelleştirilmiş ve ‘Türk’ kavramı bireysel farklılıklara duyarlılığın gölgesinde bırakılmıştır.

Eski ve yeni müfredatlarda ders kitapları

Ders kitaplarına alınacak metinlerin nitelikleri hususunda eski müfredatın 2. Maddesinde yer alan “Atatürk ilke ve inkılâplarına aykırı ifadelere yer verilmemelidir” ifadesi yeni müfredatta kaldırılmıştır. Bu ifadenin kaldırılması ile “değerler” konusunun önü açılmak istenmiştir ki yeni müfredatta aynı başlık altında yer alan son maddede“Metinler seçilirken ya da oluşturulurken öğrencilere aktarılması hedeflenen değerlere göre metin belirlenmesi beklenmemektedir. Programda belirtilen değerleri içeren metinlere yer verilebileceği gibi seçilen ve/veya oluşturulan metnin kendisinde var olan değer(ler)e ilişkin öğrencilerde farkındalık oluşturmaya yönelik soru ve çalışmalara yer verilmesi gerekir.”maddesi bu savı desteklemektedir.

Kazanımlarda Türk kültürü ve Türkçe vurgusu

Kazanımlar, eski müfredatta “... tarihî akış içinde Türk kültürünü, düşüncesini ve zevkini metinlerde belirlemeleri; bunların edebî metinlerle nasıl ifade edildiğini sezmeleri; mahallî ve yerli olandan evrensel olana açılabilecek bilgi ve becerileri kazanmaları amaçlanmıştır. Türkçenin doğru ve güzel kullanıldığı metinlerin zevkine varan ve onları metotlu biçimde anlayıp yorumlayabilen öğrencilerin, kendilerini ifadede güçlük çekmeyecekleri düşünülmüştür....” şeklinde yer almaktadır.Yeni müfredatta ise kazanımlar, milli değerler vurgusu olmaksızın“okuma, yazma ve sözlü iletişim” olmak üzere üç ana başlık altında toplanmıştır.

Atatürk yok değerler var

Yeni öğretim programları“değerler” sistemi üzerine oturtulmuş; ders kitabı ve ders kitabında yer alacak metinler de bu doğrultuda hazırlanmıştır. Yeni öğretim programlarının bel kemiğini oluşturan “adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik” değerleri ders müfredatları ve içeriğini ‘Atatürk ve Atatürkçülük’e bir alternatif olarak doldurmaktadır.

Eski müfredatta “Atatürkçülük Konuları” başlığı altında yer alan konuların yeni müfredatta yer almaması oldukça dikkat çekicidir. Atatürkçülük konuları yerine yeni programda “değerler” konusuna yer verilmiş olduğu görülmektedir.

Eski Müfredatta Atatürkçülük başlığı altında işlenen ve öğretim programlarında sınıflara göre kazanımlar çerçevesinde yer alan konular şu şekildedir ve bu içerik yeni öğretim programında yer almamaktadır:

9. SINIF

ATATÜRKÇÜLÜK KONUSU KAZANIMLAR
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCEDE YER ALAN TEMEL

FİKİRLERİ KAPSAYAN BAZI KONULAR

∙ Güzel sanatlar

∙ Milletlerin tanınmasında güzel sanatların rolü

1. Atatürk’ün edebiyatla ilgili düşüncelerini kavrar.

2. Atatürkçü düşüncede güzel sanatların önemini belirler.

3. Milletlerin tanıtılmasında güzel sanatların rolünü sezer.

ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCEDE YER ALAN TEMEL

FİKİRLERİ KAPSAYAN BAZI KONULAR

∙ Akılcılık ve bilime verilen önem

1. Atatürk düşünceyle akılcılık arasında ilişki kurar.

2. Atatürk’ün bilime verdiği önemi fark eder.

ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCEDE YER ALAN TEMEL

FİKİRLERİ KAPSAYAN BAZI KONULAR

▪ Basın hürriyeti

1. Atatürk’ün basına verdiği önemi fark eder.

10. SINIF

ATATÜRKÇÜLÜK KONUSU KAZANIMLAR
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCEDE YER ALAN TEMEL

FİKİRLERİ KAPSAYAN BAZI KONULAR

▪ Türkçenin yaşayan ve zengin bir dil olma özelliği

▪ Millî kültürümüzün korunmasında dilin önemi

11. SINIF

ATATÜRKÇÜLÜK KONUSU KAZANIMLAR
ATATÜRK İLKELERİ

∙ Cumhuriyetçilik ilkesi

∙ Türkiye Cumhuriyeti’nin nitelikleri (Gücünü milletten alması, egemenliğin millete ait olması, insan haklarına saygılı olması, Atatürk milliyetçiliğine bağlı olması, demokratik olması, laik olması, sosyal ve hukuk devleti olması, millî ve üniter devlet olması

1. Cumhuriyet ilkesinin özelliklerini belirler.

2. Cumhuriyetin nitelikleriyle ilgili çıkarımlarda bulunur.

ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCEDE YER ALAN TEMEL

FİKİRLERİ KAPSAYAN BAZI KONULAR

∙ Çağdaşlaşma ve Uygarlık

1. Atatürk’ün çağdaşlaşma ve uygarlığa verdiği önemi kavrar.
ATATÜRK İLKELERİ

∙ Milliyetçilik ilkesi

∙ Millî birlik ve beraberliğin anlam ve önemi

1. Millî birliğin sağlanmasında milliyetçilik ilkesinin önemini fark eder.

12. SINIF

ATATÜRKÇÜLÜK KONUSU KAZANIMLAR
ATATÜRK İLKELERİ

∙ Cumhuriyetçilik ilkesi

∙ Cumhuriyetçiliğin Türk toplumuna sağladığı faydalar

∙ Laiklik ilkesi

∙ Dinî istismar ve taassup konularında Atatürk’ün düşünceleri

ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ

∙ Atatürkçülüğün nitelikleri

1. Cumhuriyetçilik ilkesinin özeliklerini fark eder.

2. Cumhuriyetin Türk toplumuna sağladığı faydaları sezer.

3. Laiklik ilkesiyle ilgili çıkarımlarda bulunur.

4. Atatürk’ün din konusundaki görüşlerini sezer.

ATATÜRK İLKELERİ

∙ Laiklik ilkesi

∙ Laikliğin Türk toplumuna sağladığı faydalar

∙ Din ve vicdan hürriyeti

∙ Kanun önünde eşitlik

∙ Çağdaşlaşma

∙ Toplumsal barış ve huzuru sürekliliği sağlama

∙ Millî birlik ve beraberliği güçlendirme

∙ Atatürk ilkelerine sahip çıkmak ve devamlılığını sağlamak

1. Laikliğin Türk toplumuna sağladığı faydaları belirler.

2. Din ve vicdan hürriyetinin önemini kavrar.

3. Atatürkçülükte kanun önünde eşitliğin önemini belirler.

ulusal.com.tr

adana atatürk türk edebiyat hukuk Dil Eğitim-İş