THY uçağı divert etti

THY uçağı divert etti

Türk Hava Yolları (THY)'nin İstanbul Nevşehir seferini yapan TK-2008 sefer sayılı uçağı yoğun sis nedeniyle Esenboğa Havalimanı'na divert etti.

Daha sonra uçak İstanbul'a geri döndü.

İstanbul Atatürk Havalimanı'ndan saat.20.40'da havalanan THY uçağı Nevşehir Kapadokya Havalimanı'na yoğun sis nedeniyle iniş yapamadı. Uçağın Kaptan pilotu durumu Ankara Esenboğa Havalimanı Trafik Kontrol kulesine bildirerek saat.21.15' te 99 yolcusu ile sorunsuz şekilde iniş yaptı. Burada yakıt alan Boeing 737-800 tipi uçak daha sonra İstanbul Atatürk Havalimanı'na saat, 01.10'da geri döndü.

THY yetkilileri yolcuları otele alırken isteyen yolculara para iadesi yaptı.

DIVERT NEDİR?

Uçağın varış meydanı yerine, bir başka meydana inmesine havacılık dilinde divert (yönlenme) denir. Bu durumun da birçok sebebi vardır.

Yönlendirmede en sık rastlanan nedenlerden biri kötü hava şartladır. İniş meydanındaki hızlı gelişen olumsuz hava koşulları (sis, aşırı yağış, aşırı rüzgâr ve benzeri) uçağın inişini güçleştirecek hale gelebilir. Bu durumda pilot, izin verilen mesafe ve irtifa değerlerine kadar alçalmaya devam eder ve limit değerlerde pisti göremezse pas geçer. Ekstra bekleme yakıtı varsa yeniden alçalmayı deneyebilir. Ancak yine pisti göremezse uçuş planındaki en elverişli yedek meydana yönlendirir.

Divert olayında, o hava meydanındaki gelişmiş iniş sistemlerinin olup olmaması büyük rol oynar. Günümüz uçaklarında ileri teknoloji mevcut iken bazı meydanlarda, olumsuz hava şartlarında güvenli inişi mümkün kılan gelişmiş cihazlar ne yazık ki bulunmamaktadır. Dolayısı ile bu durum, o meydana inecek uçakların yatay ve dikey görüş limitlerini yükseltmektedir. Yerden uçağa sinyaller göndererek pilotun pisti hiç görmeden bile inebilmesini sağlayan gelişmiş cihazların bulunduğu meydanlarda kötü hava şartları nedeni ile divert çok az görülür.

Divert olayının gerçekleşmesinin bir diğer nedeni de teknik durumlar olabilir. Uçak havadayken oluşan teknik bir arıza, en yakın hava meydanına iniş yapmayı gerektirebilir. Bu olay kalkıştan kısa süre sonra yaşanırsa, uçak kalkış yaptığı meydana şartlar uygunsa geri döner veya uçuş öncesi belirlenmiş olan kalkış yedek meydanına yönlendirilir. Bu gibi durumlarda kaptan yolcuları bilgilendirir.

Tüm bu nedenler dışında beklenmeyen olaylar da gerçekleşebilir. Varış meydanında meydana gelmiş olan bir kaza-kırım, yangın, doğal afet gibi nedenlerle de meydan trafiğe kapanabilir. Bu durumda kaptan, yolcu için de en uygun yedek meydana divert edecektir.

Havacılıkta yaşanan işte bu olası değişken durumlar sebebiyle divert (yönlendirme) yöntemi uygulanmaktadır.