Yumurtada "gezen tavuk" tercihi arttı
Yumurta tüketicisinin gezen tavuk yumurtasına talebi arttı, geçen yıl yumurta pazarında yüzde 14'lük paya sahip gezen tavuk yumurtası, bu yıl payını yaklaşık yüzde 20'ye çıkardı.
Konvansiyonel ve organik yumurtanın yanı sıra tüketiciye üçüncü bir seçenek olarak sunulan gezen tavuk yumurtasının üretim ve tüketimi 2016 yılında artış gösterdi.
Ege İzmir Gezen Tavuk Yumurta Üreticileri ve Satıcıları Derneği (İZYUMDER) Başkanı Berkan Tekin, AA muhabirine yaptığı açıklamada, yumuşak kış mevsimi, güneşli gün sayısının fazlalığı gibi iklimsel özellikleri nedeniyle Ege Bölgesi'nin Türkiye'de gezen tavuk yumurtası üretiminde en büyük rolü üstlendiğini söyledi.
Tüketicinin "serbest gezen tavuk yumurtası" ya da "özgür tavuk yumurtası" olarak da bildiği gezen tavuk yumurtası üretiminde hayvansal protein yerine bitkisel protein içeren yemlerin kullanıldığını belirten Tekin, tavukların kafeste durmanın verdiği stresi yaşamadığını, güneşe çıkarak D vitamini alması ve doğada tükettiği otlar nedeniyle yumurta kalitesi ve aromasının arttığını, bu etkenlerin tüketicinin tercihini yumurtalarına yönelttiğini ifade etti.
Tüketicinin yumurta satın alırken ambalajında "serbest gezen tavuk yumurtası" yazanları seçtiğini aktaran Tekin, artan talebin üretime de yansıdığını dile getirdi. Tekin, üretici sayısı ve üretim miktarının her geçen yıl arttığını vurgulayarak, Türkiye'de 2014'te günlük yumurta üretiminde yüzde 10'luk paya sahip gezen tavuk yumurtasının, 2015'te yüzde 18-20'lere ulaştığını, bu yıl ise günlük 60 milyon civarında olan toplam yumurta üretimindeki payını yüzde 28-30'a çıkardığını ifade etti.
Gezen tavuk yumurtası satışlarının arttığına dikkati çeken Tekin "Geçen yıl yumurta pazarının yüzde 14'ünü oluşturan gezen tavuk yumurtası, bu yıl pazar payını yaklaşık yüzde 20'ye çıkardı." dedi.
- "Kışın talebi karşılamakta zorluk çekiyoruz"
Berkan Tekin, gezen tavuk yumurtasına Birleşik Arap Emirlikleri, Irak, İsrail başta olmak üzere çeşitli ülkelerden talep geldiğini, ancak üretim çiftliklerinin ihracat yapacak kadar büyük olmadığını söyledi.
Gezen tavuk yumurtası üretiminde, metrekareye düşen tavuk adedinin konvansiyonel üretime göre az olduğuna dikkati çeken Tekin, ihracat yapacak boyutta çiftlikler için çok büyük alanlar gerektiğini kaydetti.
Tekin, iç pazardaki talepten duydukları memnuniyeti dile getirerek, "İhracatımız yok ama Türkiye'de ilgi artıyor. Ağırlıklı olarak İstanbul'a satış var. İç pazardaki talebi karşılayabiliyoruz. Ancak kışın yumurta tüketimi artıyor, bu nedenle dönemsel olarak talebi karşılamakta zorluk çekebiliyoruz." diye konuştu.
- Tüketiciye uyarı
Tekin, gezen tavuk yumurtasına olan ilgi nedeniyle bazı satıcıların ürünlerini gezen tavuk yumurtası olarak satmaya çalıştığını kaydederek, tüketicilerin ambalajda "serbest gezen tavuk yumurtası" etiketini görmeleri uyarısında bulundu.
"Üzerinde damga olan yumurta köy yumurtası değildir, organik değildir" anlayışının da doğru olmadığını vurgulayan Tekin, güvenilir yumurta tüketimi için üzerinde işletme numarası ve yumurtlama tarihi olan ürünün satın alınması gerektiğini sözlerine ekledi.