Yabancı hırsızı yakalayan devlet hazineyi kendisi soyacak!
Türkiye'nin tanıtım yüzü olarak dünyaca ünlü yayınlarda yer alan Antalya'daki Kaputaş Plajının bulunduğu kanyona şimdi de viyadük yapılacak. Bölgedeki endemik türler, yaban hayatı ve kıyı bandı yeni otoyol projesinin tehdidi altında...
Son aylarda kıyı yağmasıyla gündemde olan Antalya’nın Kaş ilçesinde şimdi de otoyol tartışması gündeme geldi. Kaş-Kalkan arasında kıyıya paralel olarak yapılması planlanan yeni otoyolun geçeceği güzergahta, dünyada yalnızca bu bölgede yayılış gösteren ve nesli yok olma tehlikesi altında bulunan Likya Kaş Orkidesi’nin yayılış alanının yanı sıra ünlü Kaputaş kanyonu da yer alıyor. Yaklaşık 2,5 kilometrelik tüneli de kapsayan projeye göre Kaputaş Kanyonu’nun, dünyaca ünlü plajın hemen üstünden viyadükle geçilmesi planlanıyor. Kaş- Kalkan arasındaki kıyı boyunca yaban hayatı ve doğal çevre üzerinde büyük bir tahribata neden olacağı belirtilen otoyol, seçimler öncesinde siyasiler tarafından bölgede propaganda malzemesi olarak da sıkça kullanılmıştı.
Antalya’nın dünyaca ünlü turizm merkezi Kaş ilçesinde sular durulmuyor. Bir süredir belediye tarafından yürütülen sit alanındaki mesire yeri ve plaj yapma girişimiyle, Kaputaş plajının kiralanarak kumsalda yapılaşmaya gidilmesi tepkilere neden olurken şimdi de otoyol projesi gündeme geldi. Kaş-Kalkan arasında kıyıdan ulaşımı sağlayan karayolunun hemen üstünden yeni bir otoyol yapılacak. Karayolları 13. Bölge Müdürlüğü tarafından projelendirilen ‘Kaş-Kalkan Devlet Yolu’nun geçeceği güzergâh ise şimdiden tartışmalara neden oldu
OTOYOLUN GEÇMESİ PLANLANAN ALANDA LİKYA ORKİDELERİ YAYILIŞ GÖSTERİYOR
Ağullu mahallesi yakınlarından başlayarak, Çukurbağ, Gökçeören ve Sarıbelen mahallelerinin sınırlarından geçerek Kalkan’da son bulacak olan otoyol güzergâhı, dünyada yalnızca bu bölgede yayılış gösteren ve nesli yok olma tehlikesiyle karşı karşıya kaldığı için koruma altına alınan Likya Kaş Orkidesi’nin de yayılış alanından geçiyor. Akdeniz Üniversitesi ile Antalya Orman Bölge Müdürlüğü’nün iş birliğinde, TÜBİTAK’ın da desteğiyle alanda yaklaşık üç yıldır koruma projesi yürütülüyor. Ağullu mahallesindeki 10 dönümlük alanda koruma altına alınan türün geleceğe taşınması hedefleniyor.
GÜZERGAHIN KORUMA ALANININ DIŞINA ÇIKARILMASI BEKLENİYOR
Ancak türün yayılış gösterdiği alanın tam ortasından geçen otoyol projesinin, Akdeniz Üniversitesi’nin bu konudaki girişimlerinin ardından alanın dışına çıkarılması için çalışma başlatıldığı öğrenildi. Bu kapsamda otoyol güzergahının revize edilerek Likya Kaş Orkideleri’nin projeden etkilenmesinin önüne geçilmesi bekleniyor.
KAPUTAŞ VİYADÜKLE GEÇİLECEK, 2,5 KİLOMETRE TÜNEL AÇILACAK
Kıyı bandından büyük bir tahribata neden olacağı belirtilen otoyolun geçtiği güzergâhta ayrıca yaban keçisi, Likya Semenderi gibi türlerin yaşam alanları yer alıyor. Otoyol çalışmasının alanda önemli ölçüde habitat kaybına yol açacağından endişe ediliyor. Dünyaca ünlü Kaputaş plajının hemen üstünden kanyonu viyadükle geçmesi planlanan otoyol projesinde yaklaşık 2,5 kilometrelik iki ayrı tünel bulunuyor.
YABANCI BİTKİ HIRSIZLARINDAN KORUDUĞUMUZ ORKİDELERİ ELİMİZLE YOK ETMEYE ÇALIŞIYORUZ
Geçtiğimiz aylarda bölgeden Likya Orkidesi çalarak ülkelerine götürmeye çalışan Macar uyruklu biri profesör, üç bitki hırsızı yapılan takibin sonucu düzenlenen operasyonla yakalanmıştı. Türkiye’nin çeşitli projeler geliştirerek bitki kaçakçılarından korumaya çalıştığı endemik türlerin refah ve kalkınma söylemiyle yatırımcı kurumlar eliyle yok edilmesi akıl almaz bir çelişkiyi de ortaya koyuyor. Türkiye’nin biyolojik hazinesinin önemli türlerinden biri olan Likya Kaş Orkidesi’ni yabancı biyokaçakçılardan korumaya çalışan devletin kendi eliyle bu hazineyi yok etme girişimi eleştiri konusu oldu.
OTOYOLUN GEÇECEĞİ ALAN ADIM ADIM RANTA HAZIRLANDI
Kaş-Kalkan arasındaki sahil bandı, 2004 yılından bu yana büyük bir arazi yağmasına sahne oldu. Bölgedeki arsa spekülatörleri, yerel halktan ucuz fiyatlarla aldıkları 2/B, zeytinlik ve susuz tarla niteliğindeki arazileri, önce yabancılara ardından da yerli alıcılara rant beklentisi yaratarak sattılar. Gökçeören Mahallesi ile Sarıbelen mahallesi arasındaki sahil bandının ‘Turizm Gelişim Bölgesi’ yapılacağı beklentisi de bölgedeki arazi satışını hızlandırdı. Antalya’nın batısında, Demre ve Kaş arasında yeni bir havaalanı yapılacağı söylentisi ise seçim öncesinde bölgeyi yeniden hareketlendirdi. Siyasilerin yaldızlı vaatlerinin başını çeken havaalanı ve otoyol projeleri daha şimdiden bölgenin benzersiz doğası ve peyzaj değeri üzerinde büyük yıkım projeleri hayali kurulmasına yol açıyor. Doğu Antalya’da sahillerin dolmasıyla daralan rant alanlarının, kentin batısına kaydırılmasının bölgenin geleceğini nasıl etkileyeceği ise şimdilik en çok tartışılan konuların başında geliyor.
Yusuf Yavuz
ulusalkanal.com.tr