Karayolunda 30 metrelik çatlak!
ÇANAKKALE- İzmir Karayolu'nun 17'nci kilometresinde Erenköy (İntepe) yakınlarındaki duble yolda, yaklaşık 30 metre uzunluğunda ve bir elin girebileceği genişlikte dev çatlak oluştu.
Dolgu malzemesinin çökmesi ve alt kısımda istinat duvarının olmaması nedeniyle çatlağın oluştuğunu söyleyen Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi (ÇOMÜ) Mühendislik Fakültesi Jeoloji Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Doğan Perinçek, durumu mühendislik hatası olanak nitelendirerek eleştirdi.
Geçtiğimiz günlerde Çanakkale'den İzmir yönüne oluşan küçük çatlak, gün geçtikçe büyüyerek yolda göçük tehlikesi oluşturdu. Karayolunun Erenköy girişine yakın bölümünde uzunluğu 30 metreyi bulan ve içine bir elin rahatlıkla girebildiği çatlak yoldan geçen sürücülere de tehlike yaratınca Çanakkale Emniyet Müdürlüğü Bölge Trafik Şubesi ekipleri bir dizi önlem aldı. Karayolları Şefliği çatlak konusunda bilgilendirildi. Bunun üzerine çatlağın bulunduğu alanı içine alan duble yolun sağ şeridi levhalarla çevrilerek trafiğe kapatıldı. Dün (Pazartesi) akşam saatlerinde çatlak üzerine asfalt dökülerek kapatılmak istense de sonuç alınamadı. Çatlağın büyümeye devam ettiği belirtildi.
MÜHENDİSLİK HATASI DEĞERLENDİRMESİ
Çatlağın genişlediği yolda inceleme yapan ÇOMÜ Mühendislik Fakültesi Jeoloji Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Doğan Perinçek, "Yol, dolgu üzerine yapıldı. Dolgu üzerine yol yapılabilir; fakat bunun hemen yanı başına, yolun kıyısına istinat duvarı yapmamız gerekiyordu. Burada bir mühendislik hatası var. Eğer istinat duvarı yapmazsanız buna benzer oturmalar olacaktır" dedi.
DİPLOMAYI BAKKALDAN ALMIŞLAR ELEŞTİRİSİ
Çanakkale'den İzmir yönüne gidildiğinde dört ayrı yerde mühendislik hatası görüldüğünü söyleyen Perinçek, "Hemen beş kilometre ileride İzmir yönünde yolda iki yıl önce oturma ve çatlama olmuştu. Nedeni istinat duvarının hatalı olması. Bulunduğumuz yer de yine mühendislik hatası var. İstinat duvarı yapılmadan dolgu üzerine yol yaptılar. Viyadükte, iki kez büyük heyelan oldu. Viyadük zarar gördü. İstinat duvarı yaptılar ama çok geç oldu. Ondan sonra bilge depremin tetiklemesi ile oturmalar gerçekleşti. Bunu mühendisler, karayolları inkar etti. Çanakkale yönüne ise yolun sağında 3-4 yerde heyelan oldu. 20 kilometre içinde dört büyük olay olması, bir mühendislik hatası olduğunu gösteriyor. Neden mühendislik hatası? Burada ben iddia ediyorum. Bu yolu yapanların mühendisleri, diplomayı arka kapıdan almışlar. Bakkaldan almışlardır. Bir arkadaşımın ifadesiyle; 'Eğer yandaşları biz bu şekilde görevlendirirsek bu tip yerlerde olacak sonuç budur'. Bu sonuncusu değil. Bu yol üzerinde, Çanakkale-İzmir yönünde 50 kilometre içinde başka oturmalar da olacaktır, başka çatlamalar olacaktır, başka heyelanlar da olacaktır. Çünkü biz mühendislik hatası yapıyoruz" dedi.
AMAÇ ÇATLAĞIN BÜYÜMESİNİ ENGELLEME
Yolun yamalanıp asfaltla doldurularak eski haline getirilmeye çalışılacağına dikkat çeken Perinçek, "Alt kısma yolun deniz tarafında istinat duvarı yapılması lazım. Ondan sonra yolu emniyete alabilirsiniz. Eğer onu yapmazlarsa korkuyla söylüyorum; bu heyelan geriye doğru İntepe'ye doğru ilerleyip, oraya da zarar verir. Onun için en kısa zamanda istinat duvarı yapılması gerekiyor. Ondan sonra yol düzeltilebilir ve bu olayın daha büyümesi önlenebilir. Dün akşam ben buraya geldim. Bu asfaltı dökmüşlerdi ve çatlağı kapatmışlardı. Çok garip bir şekilde yolu yamamışlardı. Viyadükte de yolu yamaladılar. Bunu söylemeye utanıyorum bir jeolog olarak. Çatlama devam ediyor. Şu anda bile milim milim çatlamanın devam ettiğini düşünüyorum. Çok net bir şekilde görüyoruz hem yolda düşme var, hem de asfaltta açılma var. Bu net bir şekilde olayın devam ettiğini gösteriyor. Karayolları mühendisleri veya müteahhitleri gelsinler burada tartışalım. Onlara da samimi şekilde önerilerimizi söyleyelim. Bizim amacımız eleştirmek değil. Bizim amacımız olayın daha büyümesini engellemek" diye konuştu. (DHA)