Dikkat! Aracınıza el konulabilir
Gümrük Bakanlığı, yurda girerken yasal işlem yürüttüğü, KDV’sini alıp onayladığı araçlara şimdi ‘kaçak’ işlem muamelesi yapıp el koyabiliyor
Distribütörler dışında ithal edilen otomobillerin neredeyse tamamına yakını bir anda ‘kaçak' durumuna düştü. Gümrük Bakanlığı, yurda girerken yasal işlem yürüttüğü, KDV'sini alıp onayladığı ithal araçlara şimdi ‘kaçak' işlemi yapıp vatandaşın elinden geri alıyor. Distribütörler dışında, ithalat izin belgeli firmalar tarafından ithal edilen lüks araçlara, ikinci el oldukları gerekçesiyle el koyuluyor. 2013 yılında yapılan mevzuat değişikliği sonrası başlayan uygulama, 2008 yılından bu yana ithal edilen 42 bin araç sahibini mağdur etti.
SIRADA 30 BİN ARAÇ VAR
Sözcü'den Erdoğan Süzer'in haberine göre, aralarında ünlü sanatçılar, futbolcular, siyasetçilerin sahibi olduğu 12 bin araca el konulurken, geri kalan 30 bin araç için de ithalat zamanına göre inceleme yapıldığı öğrenildi. Bu yolla ithal edilen araçlar, birkaç kez el değiştirse bile her sahibi aynı muameleye maruz kaldığı için çok sayıda mağdur ortaya çıktı.
Sektör yetkilileri, her türlü vergisi ödenerek, resmi yollardan ithal edilen bu araçların nasıl ‘kaçak' duruma düştüğünü şöyle anlattı:
“Terminolojide ‘sıfır' olarak kabul edilen araçlar, üretildikleri ülkede tescil edildikten sonra ithalat izin belgesi sahibi olan firmalar tarafından Türkiye'ye getiriliyor. Gümrük Birliği anlaşması uyarınca gümrük vergisine tabi tutulmayan araçlar için distribütörlerin beyan ettiği fiyat üzerinden KDV ödeniyor. Ancak 2013 yılında yapılan bir mevzuat değişikliği ile bu şekilde getirilen araçlar kaçak muamelesi görerek el konulmaya başlandı. Bakanlık, 2008 yılından itibaren 2013 yılına kadar ithal edilen tüm araçları incelemeye aldı. Şu ana kadar 12 bin araca el konuldu. Bu kapsamda 30 bin aracın daha olduğu tahmin ediliyor.”
İKİNCİ EL İTHALATI YASAK
Sektör temsilcilerine göre sıkıntı ikinci el tanımından ortaya çıkıyor. Trafiğe çıkmasa bile bu araçlar üretildikleri ülkede tescile tabi tutulduğu için, Türkiye'de yapılan incelemede ikinci el statüsünde değerlendiriliyor. Mevcut mevzuata göre de Türkiye'ye ikinci el araç ithalatı, çok özel durumlar dışında yasak. Çelişki de bu noktada ortaya çıkıyor.
BAKANLIK HÂLÂ İZİN VERİYOR
Hakkında dava açılmış bir otomobil sahibi, şu ana kadar 12 bin araca el konulmasına rağmen, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nın halen bu yolla araç girişine izin verdiğini, bunun da yeni mağduriyetlere neden olacağını söyledi. “2008 yılında getirilen bir araç, bugüne kadar 3-4 kez el değiştirmiş olabiliyor. Denetimde, aracın son sahibine işlem yapılıyor. O da kendisine bu aracı satana dava açıyor, derken herkes bir öncekiyle davalık oluyor. Her dava dosyası için insanların cebinden vekalet ücreti dahil yaklaşık 40 bin lira çıkıyor” dedi.
ulusalkanal.com.tr