İstanbul'un hafriyatı Marmara Denizi'ne

İstanbul'un hafriyatı Marmara Denizi'ne

CHP'li Çınarcık Belediyesi'nin sahili 30 bin metrekare doldurma projesine devam kararından sonra işe başlayan Düzce Denizcilik Hafriyat firmasının İstanbul'daki Hafriyat artıklarını Çınarcık sahiline döktüğü belirlendi.

Yalova'nın Çınarcık ilçesinde AKP li Belediye tarafından başlatılan, fakat son yerel seçimlerden sonra belediyeyi CHP nin alması ile durdurulan proje yeni Başkan CHP li Avni Kurt'un talimatıyla tekrar başladı.

AKP ve CHP belediyeleri göz yumuyor

İşi yapan Düzce Denizcilik Hafriyat firması dolgu yapılacak alanı bariyerlerle kapattıktan sonra firmaya ait gemilerle Çınarcık sahiline gelerek dolgu çalışmasına başladı. YİHİTHAN isimli gemi malzemesini çınarcık sahiline döktükten sonra, Maltepe İDO İskelesine geldiği ve burada depolanan inşaat hafriyatının vinçler vasıtasıyla gemiye yüklendiği görüldü. Maltepe İDO iskelesi çalışanları iskelenin bir kısmının Düzce Denizcilik tarafından kiralandığını, şirketin burayı gemilere yüklenmek üzere inşaatlardan çıkan hafriyatı depoladığını ve gelen gemilere yüklediğini belirttiler. İDO çalışanları buradaki hafriyatın sadece Çınarcık'a gitmediğini İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin denizi doldurarak yaptırdığı Gürpınar Su Ürünleri Hali İnşaatına da gittiğini ifade ettiler.

Düzce Denizcilik Hafriyat firması ortaklarından İsa Üçüncüoğlu gazetemize yaptığı açıklamada İstanbul'dan elde ettikleri inşaat hafriyatını Çınarcık'a döktüklerini kabul ederek "biz Çınarcık'taki, 30 bin metrekare dolgu alanını ücretsiz yapıyoruz, bir şekilde para kazanmamız lazım hafriyat işinden bu açığı kapatıyoruz" dedi.

Konuyla ilgili olarak gazetemize açıklamada bulunan TMMOB İstanbul Büyükkent Şube Sekreteri Ali Hacıalioğlu " Denizlerin doldurulmasını zaten sakıncalı buluyoruz, hele hele hafriyat malzemeleri ile doldurulması tam bir rezalettir. Yenikapı ve Maltepe sahillerinin doldurulmasına da karşı çıkmış ve mahkemelere taşımıştık. Deprem kuşağında olan bir yerde denizlerin doldurulması ve halkın kullanımına açılması çok tehlikelidir. Başka bir konuda bir şehirden başka bir şehire hafriyat dökülmesi için iki şehir Belediyeleri arasında bir anlaşma olması gerekir. Demek ki burada Yalova ve İstanbul Büyükşehir Belediyeleri arasında bir anlaşma yapılmış. Veya firma kaçak çalışıyor." dedi

Jeoloji Mühendisi Hakan Ortakoğlu ise "Denizin doldurulması kıyısal ekosisteme büyük zarar verir. Çünkü milyonlarca yılda ol oluşan kıyının fiziki yapısı bozuluyor. Ayrıca kırsal alanlarda üreyen veya beslenen su canlılarının yaşam alanları yok oluyor. Kıyısal alanlar denizlerin en verimli ve hassas noktalarıdır. Kıyısal alanların tahribi biyolojik çeşitlilik için bir tehdittir" dedi.

Yalova'dan sorumlu TMMOB Şehir Plancıları Odası Bursa Şube Başkanı Hakan Karademir ise" 99 depreminde neler yaşadığımızı gördük. Sahillerin doldurulması saygın ve doğal haline zarar veriyor. Evet oraya konut yapılmayacak ama doldurulan alan halkın kullanımına açılacak buda özellikle deprem anında çok riskli bir durum. dedi.

İstanbul Üniversitesi Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsü öğretim üyesi Doç. Dr. Erol Sarı ise" Bu çok hassas bir konu, dolum yapılırken bölgenin ekolojik, biyolojik yapısı, fay hattı ve deniz altı heyelanlarının incelenmesi gerekir. Birde dökülen malzemenin özellikleri çok önemlidir. Sahiller ancak zorunluluk karşısında doldurulur. Hafriyat dökümünü de çok yanlış buluyorum " dedi.

Derya Derviş

ulusalkanal.com.tr