İlk uçuş için gün sayıyor

YOLSUZLUK Operasyonu nedeniyle sıkıntılı günler geçiren Türk Hava Kurumu (THK), lisans altında ürettiği uçağını tanıttı.

İlk uçuş için gün sayıyor

YOLSUZLUK Operasyonu nedeniyle sıkıntılı günler geçiren Türk Hava Kurumu (THK), lisans altında ürettiği uçağını tanıttı.

THK Uçak İmalat A.Ş.'nin imal ettiği ve 'Türkkuşu' adı verilen uçak, ilk uçuş için gün sayıyor.

THK iştiraklerinden olan ve Ankara Etimesgut merkezli THK Uçak İmalat A.Ş., tarafından imal edilen uçak iki kişilik. 100 beygirlik motora sahip Türkkuşu, ultralight olarak adlandırılan hafif uçak sınıfında. Maksimum hızı 375 km/saat olan uçağın menzili ise 1250 kilometre. Şirketin Genel Müdürü Aydoğan Koç, şöyle konuştu:

"İtalya'da bu uçağın konsept tasarımı yapılmıştı. Ancak iflas eden şirketten bu dizaynı bir Alman şirket satın aldı. Bu tür hafif sınıftaki yeni nesil uçaklar Türkiye'de ilk defa imal edileceği için sıfırdan değil, mevcut bir proje üzerinden yürüdük. Tasarımda bazı değişikliklere giderek özellikle imalat konusunda değişikliğe gittik."

THK Uçak İmalat A.Ş. Genel Müdürü Aydoğan Koç, Türkkuşu'nun çok hafif malzemelerden imal edildiğini belirterek, bunun u tüm kompozitten (pre-preg carbon) yapılan bir uçak olduğunu belirterek, şöyle dedi:

"Maksimum kalkış ağırlığı 472 kilodur. Normalde seyahat hızı 250 km/saat hızda uçar. Kullandığımız motor saatte 13-15 litre arasında yakıt harcar. 95 oktan benzin kullanabilir. Ankara'dan İstanbul'a 1,5 saatte uçabilir. Gidiş dönüş bu uçakla sadece 213 TL'lik benzin harcayarak bu uçakla uçabilirsiniz."

HAVACILIĞIN GELECEĞİ

Genel Müdür Koç, bu tür uçaklardan Türkiye'de 10 tane olduğunu belirtirken "Ultralight sınıfındaki olan bu uçaklar çok yok. Türkiye'de 10 tane var. Bu tür uçaklardan Almanya'da 10 bin tane var. Bizim hedefimiz Türkiye'de uçuş okulları, uçuş kulüpleri kurmak ve havacılığı Türkiye'de bu uçaklarla desteklemek" diye konuştu.

HEDEF ÖZGÜN PROJELER

Çeşitli uçak projelerinin olduğunu belirten Koç, "Bundan sonraki hedefimiz yan yana iki kişilik bir uçak. Daha hafif sınıftaki bu uçağı mühendislerimiz tasarlayacak. Sonrasında ise 4 kişilik eğitim ve spor uçağı tasarımı üretimini yapmak istiyoruz. Bu kabiliyetleri ve tasarım ekibimiz bu tecrübeyi kazandıktan sonra daha büyük projelere girmek istiyoruz" diye konuştu.

En kısa zamanda gökyüzüne çıkmayı beklediklerini belirten Koç, 15 Ekim'de Almanya'dan sertifikasyonunu ve uçuş iznini aldıklarını, uçağının uçuşa hazır olduğunu ifade ederken, "Almanya'dan test pilotumuz geldi. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'ne başvurumuzu yaptık. En kısa zamanda uçuş iznini Türkiye'den alacağımıza inanıyoruz ve sonra havada olacağız. Ardından da 2015 yılı içinde 50 tane uçak üretmeyi düşürüyoruz. En büyük pazarımızda yurt dışı" dedi.

FİYATI 120 BİN EURO

Benzer uçakların yaklaşık 200 bin Euro satış fiyatı olduğunu belirten Aydoğan Koç, yerli imal edilen parçalarla maliyetin düşürüldüğüne, Türkkuşu'nun 120 bin Euro'dan satılacağına dikkat çekti. THK, Türkiye'de havacılığın gelişmesi için bu tür uçaklarla havacılık kulüplerinin kurulmasını ve desteklenmesine imkan sunacak çalışmalar yapacak.

Ultralight tipi uçakları uçurabilmek için 25 saat uçuş eğitimini içeren pilot lisansı alınması gerekiyor. Bu eğitimi tamamlayanlar, tek başlarına ticari olmayan uçuşlar gerçekleştirebiliyor. Yüksek performanslı bu tür ultralight cinsi uçaklar hem sportif hem de pilotaj eğitiminde kullanılabiliyor.

Fırat KESKİNKILIÇ - Muhammet BAYRAM / ANKARA (DHA)