“Lisanslı ürünler ihracatı artırmada büyük etken“

Lisans AŞ Genel Müdür Yardımcısı Yılmaz: "Lisanslı ürünler Türk firmaları için ihracatı artırmak adına çok önemli. Harika bir ürününüz var; Asya, Avrupa, Amerika veya dünyanın herhangi bir pazarına açılmak istiyorsunuz. Burada pazar lideri olsanız bile kendinizi tanıtmak için güçlü bir kampanya içeriğine ihtiyacınız var"

“Lisanslı ürünler ihracatı artırmada büyük etken“

LisansGenel Müdür YardımcısıSerra Yılmaz, lisanslı ürünlerin Türk firmaları için ihracatı artırma noktasında büyük önem taşıdığını belirterek, "Burada pazar lideri olsanız bile ihracat yapmak istediğiniz noktada kendinizi tanıtmak için güçlü bir kampanya içeriğine ihtiyacınız var" dedi.

AA muhabirinin sorularını yanıtlayan Yılmaz, tüketici ürünleri lisansını, "Dünyaca tanınmış markaların, futbol kulüplerinin, sinema ve çizgi film karakterlerinin veya dijital oyunların haklarının belli bir süreyle farklı bir ürün kategorisi veya bir servis için kullanılması" şeklinde tanımladı.

Birden fazla lisans tipi olduğunu dile getiren Yılmaz, bunları eğlence lisansları, marka lisansları, spor lisansları, klip lisansları ve ünlü lisanslamaları diye sıraladı.

Lisans pazarını, tüketici ürünleri raf değeri bazında ölçtüklerini kaydeden Yılmaz, şöyle konuştu:

"Biz pazarı ölçerken eğlence lisanslarını baz alıyoruz. 'Bu lisanslı karakterlerin içerik olarak yer aldığı ne kadar tüketici ürünü yapılıyor ve bunun raf satış miktarı ne?' sorusunun cevabını arıyoruz.

Bu dataya, markaların dönemsel pazarlama aktivitelerinin içerisinde yer alan reklam lisanslamaları ve kampanyaları, ünlü lisans anlaşmalarındaki her bir ünlü özelinde değişen bedeller ile marka lisanslamalarına dair yatırımlar eklendiğinde muazzam bir tablo çıkıyor."

Yılmaz, tüm dünyaya bakıldığında 2015 yılında tüketici ürünleri lisans pazarı büyüklüğünün 262 milyar dolar olduğu bilgisini paylaştı. 2016'da bu rakamın 10 milyar dolar daha arttığını ve 272 milyar dolara ulaştığını kaydeden Yılmaz, beklentinin, bu rakamın daha da artacağı yönünde olduğunu söyledi.

Globalde bu rakamın büyümesinde Çin faktörünün ve marka birleşmelerinin etkili olduğuna işaret eden Yılmaz, büyümeye etki eden diğer bir unsurun da e-ticaret olduğunu belirtti.

Yılmaz, Türkiye pazar büyüklüğünü ise spor ve eğlence lisansları olarak 1,5 milyar dolar seviyesinde öngördüklerini, bu ölçüyü yine lisanslı ürünlerin perakende raf satış rakamını baz alarak belirlediklerini dile getirdi.

"Türkiye'de lisansla ilgili çok fazla fırsat var"

Yılmaz, perakendenin Türkiye'de çok kuvvetli olduğuna ve lisans işinin de ağırlıklı olarak perakende üzerinden döndüğüne vurgu yaparak, Türkiye'nin bu alanda büyüme potansiyelinin çok yüksek olduğuna dikkati çekti.

Bununla birlikte Avrupa ve Amerika pazarında lisanslı karakterlerin, Hollywood starlarıyla kıyaslanabilecek kadar takipçi sahibi olduğuna değinen Yılmaz, şu açıklamalarda bulundu:

"Lisanslı ürün tüketimi ve harcama miktarına baktığınız zaman Avrupa ve Amerika tabii ki daha doygun bir pazar. Örneğin; Amerika'da 7'den 70'e Superman'e bir gönül bağı var, Superman'i ulusal kahraman olarak dahi konumluyorlar. Türk tüketicisi de bu içeriklerin takipçisi artık. Türkiye'de tüketici ürünlerinde lisans gelişen ve fırsatların olduğu bir pazar. Lisans kullanımı; farklılaşma, ürünün rakiplerinden hızla ayrışmasını sağlama ve marka bağlığı yaratma adına anahtar rolde."

Yılmaz, lisansın yiyecekten giyeceğe, finanstan otomotive, oyuncaktan promosyon malzemelerine kadar her türlü ürün ve hizmet için çocuk, genç ve yetişkinlere yönelik kurgulanabileceğini söyledi.

"İhracatı artırmak adına çok önemli"

Lisanslı ürünlerin Türk firmaları için ihracatı artırma noktasında da büyük öneme sahip olduğunu vurgulayan Yılmaz, şöyle devam etti:

"Harika bir ürününüz var; Asya, Avrupa, Amerika veya dünyanın herhangi bir pazarına açılmak istiyorsunuz. Burada pazar lideri olsanız bile, kendinizi tanıtmak için güçlü bir kampanya içeriğine ihtiyacınız var. Batman, Superman, Wonder Woman, Tweety, Tazmanya Canavarı, Tom ve Jerry, Simpsonlar, Minionlar, Şirinler, Ben10 ve çok daha fazlası… Lisans AŞ olarak temsil ettiğimiz bu karakterler dünyaca ünlü olduğu için hedef pazarınızda biliniyor. Dolayısıyla siz bu karakterleri alıp o pazara girerken, onların bilinirliğini de markanıza katmış oluyorsunuz.

Bizim en öncelikli şirket hedeflerimizden biri, Türk şirketlerine doğru lisanslı içerikleri doğru pazarlama planı ile sunarak, bu şirketlerin sadece Türkiye'de değil, yurt dışı pazarlarında da bilinirliklerini ve satışlarını artırmalarını sağlamak."

Yılmaz, söz konusu lisanslı karakterleri ve içerikleri kullanarak ihracat yapmak isteyen bir Türk firmasının nasıl bir yol izleyeceğine ilişkin şu bilgileri paylaştı:

"İhracat başarısı için lisansı anahtar olarak kullanacak firmaların izleyeceği yol çok basit. İlk adım için ürününü, hedef kitlesini, hedef pazarını, hangi dönemde pazara girmek istediğini ve stratejisini Lisans AŞ'ye bir nevi iş planı olarak vermesi yeterli. Biz hızla bu kriterler doğrultusunda ürüne ve hedeflere yönelik önerileri çıkarıyoruz, A'dan Z'ye bir pazarlama stratejisinin içerisine bu önerileri yedirip aksiyon planını oluşturuyoruz.

Dünyanın en büyük medya içeriklerine sahip olmanın en büyük artısı; hizmet verdiğimiz her markaya ve çocuk-genç-yetişkin hedef kitleler özelinde projelendirme yapabiliyor olmak. Bazen sadece ürünün üzerinde kullanılması yeterli olan lisans içeriğini, hizmet verdiğimiz markanın stratejisine göre vizyon filmlerine ürün yerleştirmeye kadar götürebiliyoruz."

Örneğin, Almanya'da kız çocuklarına yönelik tişörtler ile ihracat başarısını katlamak isteyen bir Türk firmasının, hedeflediği dönemde hangi lisanslı içeriğin ses getireceğini, iletişim kanalı olarak kullanması gereken mecraları ve bu mecralarda nasıl bir kampanyayla ilerlemesinin onu hem imaj hem satış anlamında destekleyeceğini kendilerinden öğrendiğine değinen Yılmaz, "İş planını ve aksiyon haritasını bizimle çıkarıyor. Ya da ürününe güvenen bir çikolata firması, ambalajına taşıyacağı lisanslı karakterle normal şartlarda oluşması yıllar sürecek tüketici sadakatını bizimle yakalamış oluyor."

ihracat lisans lisanslı ürünler serra yılmaz