Bakan Tüfenkci: Türkiye mobil ticarette hızla yol almalı
Gümrük ve Ticaret Bakanı Tüfenkci "2012'de e-ticaret işlemlerinin %9'u akıllı telefon üzerinden gerçekleştirilirken, bu oran 2016'da %19'u bulmuştur. Dünyada bu oran %44 seviyesinde. Türkiye'nin mobil ticarette hızla yol alması gerekmektedir" dedi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile PTT’nin Maxx Royal Otel’de düzenlediği Uluslararası e-Ticaret Konferansı kapsamında, "Postanın dijital dönüşümü ve e-ticaret" konulu "Bakanlar yuvarlak masa toplantısı" yapıldı.
Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, buradaki konuşmasında, dünyada ve Türkiye'de e-ticaret sektörünün çok hızlı büyüdüğünü, bu değişimi yakalamak ve ona öncülük etmek için bugünün ve yarının dünyasını iyi okumanın, olup bitenleri iyi analiz etmenin şart olduğunu söyledi.
İnternetten kişisel kullanım amacıyla mal veya hizmet siparişi veren bireylerin toplam nüfusa oranının 2017'de yaklaşık yüzde 25 olduğunu söyleyen Tüfenkci, 2016'da her beş kişiden birinin e-alışveriş yaptığına dikkati çekti.
Türkiye'de e-ticaret pazar büyüklüğünün 2017 eylül sonu itibarıyla 72,7 milyar liraya ulaştığını belirten Tüfenkci, şunları söyledi:
"Dünyada 2021'de mobilin e-ticaretteki payının yüzde 55 olacağı tahmin ediliyor. Türkiye'de de mobil ticaret, e-ticarete ivme kazandıran önemli kanallardan biri haline gelmiştir. 2012'de e-ticaret işlemlerinin yaklaşık yüzde 9'u akıllı telefon ve tabletler üzerinden gerçekleştirilirken, bu oran 2016'da yüzde 19'u bulmuştur. 2021 için de bu oranın yüzde 49 seviyesine ulaşacağı tahmin edilmekte. Dünyada bu oranın şu anda yüzde 44 seviyesinde olduğu düşünüldüğünde, Türkiye'nin mobil ticarette hızla yol alması gerekmektedir. e-ticaretin gelişiminin önünde güvenlik, lojistik, bilgi ve farkındalık eksikliğiyle nitelikli iş gücü eksikliği gibi engeller bulunmaktadır. Bu durum işletmelerimizi ve vatandaşlarımızı e-ticaretten uzak tutmaktadır. İşletmeden tüketiciye e-ticaretin yanında, işletmeden-işletmeye e-ticaret de dünyada büyük bir artış göstermektedir. Ülkemizde ise işletmeden-işletmeye e-ticaret istenilen boyutta değildir. İşletmecilerimizin bu alana yönlendirilmesi yine devletimiz, sivil toplum kuruluşları ve sektörün ortak çalışmasıyla mümkün olacaktır."
e-ticarette güven unsuru kilit rolde
Bakan Tüfenkci, ticari ilişkilerin sağlıklı şekilde geliştirilmesi, işlerliği ve sürdürülebilirliği için güven unsurunun her zaman kilit rolü olduğuna işaret ederek, şu ifadeleri kullandı:
"Alıcı ve satıcının fiziksel olarak karşı karşıya gelmediği elektronik ticarette güven unsurunun önemi daha da artmıştır. Kalkınma Bakanlığı tarafından hazırlanan raporda, tüketicilerin yüzde 27'sinin güvenlik ve yüzde 17'sinin ise gizlilik endişeleri sebebiyle internetten alışveriş yapmadıkları belirtilmiştir. TÜİK'in araştırmalarında ise gizlilik ve güvenlik kaygıları yüzde 45'tir. Elektronik ticaret hacminin artması için öncelikli olarak tüketicilerin güven algısının iyileştirilmesi ve elektronik ticarette güven ortamının tesis edilmesi gerekmektedir. Bakanlığımızca yetkilendirilen 'Güven damgası' sağlayıcılar tarafından internet sitelerine 'Güven damga'sı tahsis edilecektir. Güven damgasını internet sitesinde gören vatandaşlarımız e-ticaret sitesinin belirli güvenlik ve hizmet kalitesi standartlarını yerine getirdiğini, güvenilir bir otorite tarafından denetlendiğini bilecek ve kendini güvende hissedecektir. Yıl sonuna kadar sistemi işler hale getirmeyi planlamaktayız."