Dünyanın en hızlı 10 treni: Hangi ülke açık ara ilk sırada?
Dünyanın en hızlı arabası, en hızlı uçağı ve en hızlı treni gibi ulaşım araçlarının hızları hep merak edilmiştir. Hızlı trenler ise uzun mesafeli toplu ulaşımda büyük bir kurtarıcı teknoloji olmaları yönüyle önemliler. Peki, dünyanın en hızlı treni hangisi?
SHANGHAİ MAGLEV – ÇİN: 460 KM/SA
Maglev teknolojisi dünyanın en büyük şehirlerinden birinde toplu taşımada kullanılan bu tren. Kelimenin tam anlamıyla uçan ve dünyanın en hızlı trenlerden biri olan Maglev’in tekerlekleri bulunmuyor. Manyetik kaldırma teknolojisi sayesinde rayların üzerinde adeta uçtuğunu söylemek mümkün. Tren, 30 kilometrelik Pudong havalimanından şehir merkezindeki Longyang Yolu İstasyonu arasını 460 km/sa hızla sadece 7,5 dakikada alıyor. Süper güçlü mıknatısların üzerinde gittiği için yere değmediğinden dolayı sürtünme olmuyor bu özelliği de treni hem hızlı hem de son derece sallantısız hale getiriyor.
Çinli mühendisler 600 km/sa hıza ulaşabilen Maglev trenler geliştirmeye devam ediyorlar. Böylelikle ülkeyi boydan boya geçecek hatlar kurarak dünyanın en büyük ülkelerini hızlı trenlerle aşmaya hazırlanıyorlar.
CR400 FUXING – ÇİN: 350 KM/SA
Toplu taşıma hatlarında dünyanın en hızlı trenine sahip olan Çin, şehirlerarası yolculukların da en hızlısını geliştirmiş bulunuyor. Tren, test sürüşlerinde 420 km/sa hıza kadar ulaşan CR400 Trenleri, yolcularını taşırken ise maksimum 350 km/sa hıza çıkıyor.
Pekin-Şangay-Hong Kong ve Peki-Harbin hatlarında 2 adet CR400 hızlı tren çalışıyor. Otonom olması sayesinde CR400, dünyanın tek otomatik hızlı treni olma özelliği de taşıyor.
1200 kişi kapasiteli ve 16 vagonluk CR400 trenlerinin vagonlarında akıllı cam ekranlarından eğlence paketlerine kadar sayısız teknoloji ile keyifli bir yolculuk imkânı sunuyor.
ICE3 – ALMANYA: 330 KM/SA
“Beyaz Solucan” olarak da bilinen ICE3 Avrupa’nın en hızlı treni. Almanya’nın dünyaca ünlü tren üreticisi InterCity Express’in Almanya’nın pek çok yerinde çalışmakta olan hatları bulunuyor. Üretilen trenler başta Türkiye olmak üzere İspanya’dan Rusya’ya kadar çeşitli şirketlere satılıyor. Köln-Frankfurt hattı için özel olarak üretilen ICE3, İki buçuk saatlik mesafeyi 62 dakikaya indiriyor. ICE3, normal şartlarda 300 km/sa hızla gidiyor ancak özel durumlarda makinistlerine 330 km/sa hıza çıkma yetkisi veriliyor. ICE3’ün farkı, 8 vagona dağıtılan toplam 16 elektrikli motordan sağlanan 11.000 beygir gücünden geliyor.
TGV – FRANSA: 320 KM/SA
TGV (Büyük Vitesse Treni) dünyada yüksek hızlı trenlerin öncüsü kabul edilir. Fransızların 2. Dünya Savaşı sonrası başlayan demiryolu endüstrisinin en önemlilerinden biri olmuştur. Fransızlar sadece tren üretmekle kalmadı aynı zamanda sürekli olarak kendi kırdıkları rekorları geçerek rakiplerinin olmadığı bir dünya yarattılar.
TGV ilk kez 1955 yılında 33 km/sa hıza ulaştı. Sonrasında 1981’de 380 km/sa ve 1990’da ise büyük bir başarı ile 515,3 km/sa hızla kendi rekorunu tazeledi. Günümüz rekoru ise yine TGV’ye ait. 3 Nisan 2007’de saniyede 150 metre ve saatte 574.8 kilometre hıza ulaşarak rakipsizliğini perçinledi.
TGV, ticari yolculuklarda, kapasitesinin tamamını kullanmıyor. Potansiyelinin sadece yarısını kullanarak 320 km/sa hızla gidiyor. Fransa’yı hem birbirine hem de çevre ülkelerin büyük başkentlerine bağlayan TGV İspanya, Güney Kore, Fas ve ABD’nin de aralarında bulunduğu çok sayıda ülkeye ihraç ediliyor.
JR DOĞU E5- JAPONYA: 320 KM/SA
12.900 beygir gücüne sahip 320 km/sa hıza ulaşabilen 32 asenkron elektrikli motorlarıyla adeta bir teknoloji harikası olan E5 trenleri ayrıca tasarımı da mühendislik açısından muhteşem bir dizayna sahip.
E5 trenlerinin özelliklerine bakılacak olursa, hafif alüminyumdan üretilmiş gövdelere ve yüksek hızda giderken virajları rahat almasını sağlayan süspansiyonlardan oluşuyor. Uzun burunları ve yüksek hızda oluşan konik patlamaları azaltmak için özel olarak tasarlanmış bulunuyor. 2016’da 59 E5 treni Japonya’da çalışmaya başlayarak ülkenin neredeyse tamamını bu hızlı trenlerle dolaşmayı mümkün hale getirdi.
AL BORAQ – FAS: 320 KM/SA
Afrika’nın ilk ve şimdilik tek yüksek hızlı tren hattı olma özelliği taşıyan Al Boraq, 2018 yılında Fas’ın en önemli liman kentlerinden Tangier ile Kazablanka arasında hizmete girdi. Fransız TGV şirketi tarafından üretilen çift katlı elektrikli tren, 186 kilometre mesafedeki Tangier ile Kenitra arasındaki hatta 320 km/sa hıza ulaşıyor.
AVE S-103 – İSPANYA: 310 KM/SA
Fransa’dan getirilen TGV trenleri ile ilk kez 1992 yılında yüksek hızlı tren dünyasına adım atan İspanya, çok geçmeden kendi modellerini ürettime almaya başladı. AVE kelime anlamı olarak İspanyolcada kuş anlamına geliyor ve aynı zamanda İspanya Yüksek Hızlı Trenlerinin de kısaltmasından oluşuyor.
AVE bünyesinde hız rekoruna sahip iki tren bulunduruyor. S-102 Talgo ve S-103 Velaro trenleri AVE’nin gururu olan hız rekoruna sahip trenleri. 350 km/sa hıza ulaşan S-103 , 2006 Temmuz ayında 404 km/sa hıza ulaşarak ticari hızlı tren rekorunu kırdı. AVE trenleri İspanya’nın tüm büyük şehirlerinde aktif olarak çalışıyor.
KTX – GÜNEY KORE: 305 KM/SA
Güney Kore’nin de yüksek hızlı tren macerası, Fransa’dan getirilen TGV modelleri ile başladı. Bir süre sonra Koreliler de kendi trenlerini geliştirmeye başladılar. Birinci nesil KTX-1 trenleri 305 km/sa hızla gitse de 330 km/sa hıza ulaşabilmekte. Yeni geliştirilen HEMU-430X modeli 2013’te 421,4 km/sa hıza ulaşmış ve Fransa, Japonya ve Çin’in ardından 400 km üzerine çıkabilen dördüncü ülke olmuşlardır.
TRENİTALİA ETR1000 – İTALYA: 300 KM/SA
İlk kez 2017 yılında tanıtımı yapılan bu tren Kırmızı Ok anlamına geliyor. Adından da anlaşılacağı üzere oka benzeyen tasarımı ile yüksek hızlı trenlerin en özellerinden biri. 400 km/sa hıza çıkması için tasarlanan bu tren 10.000 beygir gücüne ulaşabilen yüksek teknoloji motorları ile heyecan verici bir tren. 200 metrelik uzunluğuyla Torino, Milan, Bologna, Floransa gibi başlıca şehirler arasında çalışıyor.
HARAMAİN – SUUDİ ARABİSTAN: 300 KM/SA
Dünyanın en zorlu coğrafyalarından birinde, en fazla turistin ziyaret ettiği Mekke-Medine hattını 300 km/sa hızla birbirine bağlayan Talgo trenleri İspanya’dan getirildi. Her yıl milyonlarda Hac ziyaretinin yapıldığı Suudi Arabistan, 10 saatte kat edilen iki kutsal şehrin arasındaki 450 km mesafeyi sadece 2 saate indirerek her yıl 60 milyon kişiyi taşıyan bir teknoloji haline geldi.
Teknolojinin her geçen gün daha da ilerlemesi hepimizin hayatını önemli ölçüde kolaylaştırıyor. Yüksek hızlı trenler de bu kolaylıklardan bir tanesi. Bu trenler bizlere ulaşım konusunda hem kolaylık sağlıyor hem de zamandan tasarruf etmemizi sağlıyor. Hal böyle olunca da teknolojinin bu yönde ilerlemesi aslında bizler için her gün heyecan verici bir hale geliyor. Çünkü teknoloji hayatımızı kolaylaştırdıkça insanın onu diğer canlılardan ayıran en önemli özelliği olan zekasını kullanmak üzere daha fazla zamanı kalıyor.
Kaynak: yolcu360.com