‘Aziz Sancar Kız Çocukları İçin Stem’ projesi Mersin’de

Nobel ödüllü Türk Bilim İnsanı Prof. Dr. Aziz Sancar’ın girişimiyle Harriet Fulbright Enstitüsü tarafından başlatılan “Aziz Sancar Kız Çocukları İçin STEM” projesi ile Mersin’de ortaokul 6. sınıfta okuyan 2 kız öğrenciden biri ABD Silikon Vadisi’ne, biri de Güney Kore’deki yaz kampına gitme fırsatı elde edecek.

Abone ol

Nobel ödüllü Türk Bilim İnsanı Prof. Dr. Aziz Sancar’ın girişimiyle Harriet Fulbright Enstitüsü tarafından başlatılan “Aziz Sancar Kız Çocukları İçin STEM” projesi ile Mersin’de ortaokul 6. sınıfta okuyan 2 kız öğrenciden biri ABD Silikon Vadisi’ne, biri de Güney Kore’deki yaz kampına gitme fırsatı elde edecek.

Nobel Kimya Ödülü kazanan Türk Bilim İnsanı Prof. Dr. Aziz Sancar’ın girişimiyle Harriet Fulbright Enstitüsü tarafından başlatılan ve kız çocuklarının fen ve matematik eğitimini destekleyerek, bu çocukları üniversite ve iş yaşamına kazandırmayı amaçlayan “Aziz Sancar Kız Çocukları İçin STEM” projesinin Mersin Kampı başladı.

Türkiye’de Mersin, İstanbul, Ankara, Zonguldak, Uşak, Şanlıurfa ve Ardahan’da gerçekleştirilecek Mersin ayağı, Mersin Üniversitesi Uğur Oral Konferans Salonu’nda başladı. 2 gün sürecek ve Türkiye Genç İşadamları Derneği’nin (TÜGİAD) destek verdiği Mersin kampının ilk gününde, ulusal ve uluslararası öne çıkmış isimlerin katılımıyla STEM projesinin ortaya çıkışı, amacı ve kız çocuklarının eğitiminin öneminin ele alındığı panel düzenledi. Harriet Fulbright Enstitüsü CEO’su Gökhan Coşkun’un yönettiği panele konuşmacı olarak, TÜGİAD Yüksek İstişare Kurulu (YİK) Başkanı Ali Yücelen, Mersin Üniversitesi’nden Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Sinan Özgelen ve Yrd. Doç. Dr. Nazik Göktaş, Mersin Ticaret ve sanayi Odası’ndan Yasemin Taş, Almanya’da uluslararası bir şirketin üst düzey yöneticisi Burcu Dartan Karagöz ve Öğretmen İlknur Kavacık katıldı.

“KIZ ÇOCUKLARIMIZIN MATEMATİK, BİLİM VE MÜHENDİSLİĞE YÖNELMELERİNİ TEŞVİK ETMEK İSTİYORUZ”

Panelin açılışında sadece 6. sınıf kız öğrencilerinin kabul edildiği projeyle ilgili bilgi veren Harriet Fulbright Enstitüsü CEO’su Coşkun, bu projeyle yapmak istedikleri ana hedefin, ilköğretim 6. sınıfa giden kız çocuklarında küresel eğitim, bilim, mühendislik, matematik eğitimleriyle ilgili bir farkındalık oluşturmak ve merak duygusuna dokunmak olduğunu söyledi. Projenin temelinde, öğrencilerdeki merak duygusundan yola çıkarak bir farkındalık oluşturmanın yer aldığını vurgulayan Coşkun, “Bu farkındalığı yaratırken öğrencilerimizin sonraki eğitim hayatlarında, üniversite hayatına hazırlık sürecinde mümkün olduğu kadar matematik, mühendislik. Bilim ve teknoloji programlarına yönelmelerini teşvik etmeyi, oraya bir zemin oluşturmayı istiyoruz. Ayrıca, mümkün olan en erken yaşta kız çocuklarımızı uluslararası eğitimin önemine, uluslararası eğitim yoluyla özellikle bilgi transferine uygun bir altyapı ve farkındalık yaratmak, projenin içeriğinin ana hedefi” dedi.

“BU COĞRAFYADA 500 YILDIR ÇIKMAYAN BİLİMSEL ALTYAPININ, AZİZ SANCAR İLE ÇIKMASI TARİHSEL BİR KIRILMA NOKTASIDIR”

STEM projesinin artık Türkiye’de resmi olarak kabul edildiğini belirten Coşkun, Prof. Aziz Sancar’ın Nobel Ödülü’nü almasının ardından projeyi Aziz Sancar ismi ve Sancar’ın bugüne kadar ortaya koyduğu fikirler ve çalışmalar ışığında, genç nesle ama özellikle çocuklara miras olabilecek bir eğitim projesine dönüştürdüklerini anlattı. Coşkun, “‘Neden Aziz Sancar?’ isminin bizce bir tane çok kritik noktası var. Aziz Sancar’ın, bilim dalında Nobel Ödülü alan ilk Türk bilim adamı olmasının ötesinde, bu coğrafyadan yaklaşık 500 yıla yakın bir zamandır çıkmayan bilimsel bir altyapının çıkmış olması sebebiyle tarihsel bir kırılma noktasının önem taşıdığını düşünüyoruz. Dolayısıyla bugüne kadarki Nobel almadan önceki yapmış olduğu çok çok önemli bilim çalışmalarının yanı sıra Nobel ile birlikte taçlandırdığı bu başarı, sadece ülkemize değil, bütündeki coğrafyamızın bizce bilim tarihi açısından bir kırılma noktasıdır. Bu başarı hikayesini ve bu gururu yaşatabileceğimize inandığımız en önemli unsur, çocuklarımıza bir rol model olarak Aziz Sancar hocamızın yaptıklarını aktarabilmek, bir merak ve moral katsayısıyla birlikte rol model oluşturabilmek. Bu yüzden de projeye ‘Aziz Sancar Kız Çocukları İçin STEM’ adını verdik. Hocamızın kıymetli katkıları, değerli fikirleri ve yönlendirmeleriyle 8 Mart 2016’da lansman toplantısını yaptık, Türkiye’de 7 ilde projenin başlaması için bu yıl adım attık” diye konuştu.

“KIZ ÖĞRENCİ SAYISINI YÜZDE 1 ARTIRMAK, ÜLKELERİN KİŞİ BAŞI MİLLİ GELİRİNİ DE YÜZDE 0,3 ARTIRIR”

Projenin, tamamen üniversite öğrencilerinden oluşan ve Türkiye veya yurt dışında çeşitli seviyelerde çalışan önemli isimlerin bir araya gelmesiyle kendi ismiyle oluşturulmuş bir sivil toplum projesi olduğunu dile getiren Coşkun, asıl hedeflerinden birinin 6. sınıfta okuyan kız öğrencilere STEM eğitimini anlatabilmek ve merak ettirebilmek olduğunu kaydetti. STEM eğitiminin, çevreye ve sürdürülebilir kalkınmaya hizmet eden her türlü bilim kaynaklı çalışmayı geliştirmenin temeli olarak tanımlanabileceğini ifade eden Coşkun, sürdürülebilir bir başarı ortaya konduğu takdirde, bunun Türkiye’deki kalkınma ve yenilenme sürecine de katkı sağlayacağının altını çizdi. Kız çocuklarının eğitimine yönelik toplumsal algıyı pozitif anlamda artırmanın da ülkelerin gelişmişlik hikayelerinde önemli bir kırılma noktası oluşturduğuna işaret eden Coşkun, “Ortaokul ve liseye giden mevcut kız öğrenci sayısının yüzde 1 artırılması, ülkelerde kişi başına düşen milli geliri de yüzde 0,3 oranında artıracağına dikkat çeken Coşkun, “Kızların bilim ve teknoloji hakkında bilgi sahibi olmalarını desteklemek ve onlar hakkındaki toplumsal algıları değiştirmek, çocuklar için kısa dönemde, ülkeler içinse uzun dönemde köklü ve olumlu değişimlere yol açacaktır” ifadelerini kullandı.

“YOLUNUZU HEP BİLİMLE ÇİZMEYE ÇALIŞIN. MÜRŞİDİNİZ HEP BİLİM OLSUN”

TÜGİAD YİK Başkanı Ali Yücelen ise 6. sınıftaki kızların ileride birer bilim insanı olmaları için ilk adımı atacak olmalarını düşünmenin kendisini her şeyden daha çok heyecanlandırdığını, 6. sınıfta okuyan kendi kızının da projeye başvurduğunu anlattı. Her yıl babası, eski bakanlardan rahmetli Rüştü Kazım Yücelen anısına bir resim, öykü ve şiir yarışması düzenlediklerini söyleyen Yücelen, pozitif bilimlerin güzel sanatlarla birlikte olduğu zaman başarıya ulaştığını vurguladı. Bu yüzden bilimin kadınlar ve kızlar tarafından yapılıyor olmasının daha çok heyecan verdiğini aktaran Yücelen, paneli izleyen kız öğrencilere seslenerek, şunları söyledi:

“Hiçbir şey içine sevgi katılmazsa başarıya ulaşamaz. Hiçbir şey içerisinde bir amaç gütmezse başarıya ulaşamaz. Sizler, bilimin içerisine sevgiyi katıp, insanlığa, memleketimize faydalı hale getirebilecek olan en uygun insanlarsınız. Okulların girişine, ‘Hayatta en hakiki mürşit ilimdir’ yazarız. Büyük önderimizin, bizim için rol model dediğimizde ilk akla gelenin çok güzel bir sözüdür bu. Yolunuzu hep bilimle çizmeye çalışın. Mürşidiniz hep bilim olsun veya bilim yolunda ilerleyenler olsun ki, siz de o başarıya ulaşabilin. Akıl yoluyla gitmeye çalışın. Geçmişimize baktığımızda, bizdeki en kutsanan özelliğin ilim bilmek olduğunu bir kere daha anlarız. Mesela bayrağımızdaki ay, geçmiş kadim uygarlıklarda hep ilmin, aklın yansıması olarak sembol haline getirilmiş. Hilal de bize verilen kadar ilmi, aklı ifade etmiştir. Bizde bayrağımıza girecek kadar önemli bir konudur bilim. O yıldız da insandır. Bizde bilim insan için yapılır.”

“Hayatta en hakiki mürşit ilimdir” diyen bir liderin çocukları olarak, okuduğunu anlamada 65 ülke arasında 42. sırada olmanın utanç verici olduğunu söyleyen Yücelen, Avrupa Birliği’nde mühendis ve bilim adamı ortalamasının yüzde 6,5, Türkiye’de ise yüzde 2,5 olduğunu dile getirerek. Yücelen, kız öğrencilere ‘Okumaya, okuduğunuzu anlamaya devam’ çağrısında bulundu.

BİR ÖĞRENCİ SİLİKON VADİSİ’NE GİDECEK

STEM eğitim kampının ikinci gününde, Mersin Üniversitesi kampüsü içindeki spor salonunda 6. sınıf kız öğrencilerinin katılacağı STEM etkinliği gerçekleştirilecek. 100 öğrencinin katılacağı etkinlikte, tüm öğrencilere çeşitli hediyeler verilmesinin yanı sıra kurayla belirlenecek 22 öğrenciden biri ABD’de Silikon Vadisi’nde, biri de Güney Kore Seul’de 1 haftalık eğitim gezisi kazanacak. Diğer 20 öğrencinin 10’u TÜBİTAK Konya Bilim Merkezi Kampı’na katılacak, 10’u ise tablet bilgisayar kazanacak.

İHA

Sputnik ve DİHA'ya erişim engeli talebi onaylandı Bilim ve Teknoloji Sputnik ve DİHA'ya erişim engeli talebi onaylandı Bilim ve Teknoloji Türkiye genelinde internet bağlantısında sorun yaşanıyor Bilim ve Teknoloji NASA: Göktaşını uzay aracı kullanmayı düşünüyoruz Bilim ve Teknoloji