Erken rezervasyonda "dolar kuru oyunu" iddiası
Şahin, yaptığı açıklamada, yazın yaklaşmasıyla erken rezervasyon imkanlarından yararlanmak isteyenlerin, tur acenteleriyle tatil planı yaptığını ancak, son günlerde olası iptallerde tüketicilerin acenteler tarafından mağdur edildiği yönünde yoğun şikayetler almaya başladıklarını anlattı.
Şahin, son dönemde döviz kurundaki dalgalanmaya dikkati çekerek, "Bildiğiniz gibi bir kaç aydır döviz kurunda ciddi artış oldu. Ardından da yine belli oranda azalma oldu. Maalesef bazı tur acentelerinin bunu fırsata çevirerek, haksız kazanç yoluna gittiğini görüyoruz. Vatandaşlar son yıllarda tatile gitmek
için acentelere başvuruyor. Bir fiyata anlaşıyorsunuz ve ödemeyi yapıyorsunuz ancak siz tatile gitme hayali kurarken işler değişebiliyor. Siz de bazı nedenlerle rezervasyonunuzu iptal ediyorsunuz. Bunun haricinde bazı acenteler de tatilinizin iptal edildiğini söyleyebiliyor. Her iki durumda sıklıkla yaşanabiliyor." diye konuştu.
"DÖVİZ KURUNDAKİ FARK TÜKETİCİYİ BAĞLAMAZ"
Böyle durumlarda ödenen miktarın tüketiciye iade edilmesinin zorunluluk olduğunu vurgulayan Şahin, şöyle devam etti:
"Ancak son dönemde bazı acenteler döviz kurundaki bu dalgalanmayı kötü niyetli kullanmaya başladı. Bu yönde son dönemde çok şikayet almaya başladık. İptal durumunda, ödediğiniz ücretin hesabınıza yatırılacağı söyleniyor. Sonra da paranın hesabınıza yattığını görüyorsunuz ancak vatandaşın yatırdığından daha az miktar iade ediliyor. Bu durumla karşılaşanlar, acenteyi arayarak sebebini soruyor doğal olarak. Onlar da alışverişin döviz kurları üzerinden yapıldığını, anlaşmanın ardından kurdaki düşüş nedeniyle az ödeme yapıldığını söylüyor. Bu düpedüz tüketicinin soyulması. Böyle bir şey olamaz. Döviz kurunu bahane ederek, az yatıranlar, anlaşmanın ardından döviz daha da artsaydı, iptal durumunda daha fazla para mı yatıracaklardı? Tabii ki böyle bir şey yapmayacaklardı. Bunu söz konusu acentelere sorduğumuz oldu. Cevap veremiyorlar."
Tüketiciler Birliği Başkanı Mahmut Şahin, döviz kurundaki dalgalanmanın, tüketiciyi asla bağlamadığını, bu durumla karşılaşanların buna itiraz etmesi gerektiğini dile getirdi.
Tüketicilere, ellerindeki belgeleri kaybetmemeleri uyarısında bulunan Şahin, "Nedir bu belgeler? Ödediğiniz miktarı gösteren makbuz, fatura, kredi kartı slipleri veya size ödenen rakamı gösteren belge. Mağdur olan tüketicilerimiz, aradaki farkın kolayca hesaplanacağı bu belgelerle tüketici hakem heyetine başvuru yapabilirler. Ondan sonra da zaten normal prosedür devam ediyor. Hakem heyetleri tarafından söz konusu mağduriyetler gideriliyor." değerlendirmesini yaptı.
Bu tür uygulamalara son verilmesini isteyen Şahin, "Tüketiciyi mağdur etmesinler. Yapanın yanına kar kalmaması için sadece tüketicinin hakkını araması yetmez. Hakkını arayamayan ve bununla uğraşmayacak bir sürü tüketicimiz var. Zaten bunu bildikleri için böyle yapıyorlar. Bu tür haksız kazançlar için ciddi yaptırımlar bekliyoruz. Konjonktüre göre hep satıcının lehine ama nedense hep tüketicinin aleyhine bu uygulamalar mercek altına alınmalı." ifadelerini kullandı.