Milli gemilere neden İ Sınıfı deniliyor? Amiral Cem Gürdeniz isimlendirmenin tarihsel arka planını anlattı
Türkiye'nin kendi imkanlarıyla tasarım ve inşasını yaptığı ilk milli fırkateyni TGC İstanbul, dün düzenlenen törenle suya indirildi. Peki, yeni fırkateynlerimize neden 'İ Sınıfı' diyoruz, bunun ABD'ye mesajı nedir. Amiral Cem Gürdeniz, Aydınlık'a konuştu.
MİLGEM projesinin 5. gemisi TCG İstanbul, suyla buluştu.
Türkiye'nin özgün tasarım ve milli imkanlarıyla ürettiği İ Sınıfı genel maksat firkateynlerinin birincisi olan TCG İstanbul, Cumhuriyet Donanmasının kendi tasarımı olan en büyük savaş gemisi.
İ Sınıfı fırkateynler, gelişmiş hava savunma ve su üstü harbi, denizaltı savunma harbi ve karakol faaliyetlerinin icrasını yerine getirecek.
Peki milli firkateteynlere 'İ Sınıfı' denilmesinin tarihsel arka planı nedir? Amiral Cem Gürdeniz, Aydınlık Gazetes'inden Tevfik Kadan'a anlattı:
- Bu gemilere 'İ Sınıfı', 'İstif Sınıfı' denilmesi de çok anlamlı.
- Deniz Kuvvetlerini bu ismi seçtikleri için tebrik ediyorum. Hem eski bir geleneği devam ettirdiler, hem de İ Sınıfları, eski Amerikan Fletcher sınıflarıydı. 1960'lı yılların sonundan itibaren Türkiye'ye verilen gemilerdi.
- Berk projesinin başladığı yıllarda, bu projenin devamından rahatsızlık duyan Amerika, derhal Türkiye'ye Fletcher'ları vererek, Berk ve Peyk olarak iki tane yapmış olduğumuz refakat muhribi gemi inşa projesini durdurmuştu.
- İşte buna cevap olarak Türkiye'nin en büyük tonajlı milli gemisine İ Sınıfı denilmesi çok isabetli olmuş.
İ Sınıfı fırkateyn, yüzde 75 milli sanayi ürünü.
Korkut Alçak İrtifa Hava Sistemi ve Gökdeniz İstanbul Fırkateyni ile envantere girecek. Geliştirmesi süren Milli Dikey Atım Sistemi de İstanbul Fırkateyni'nde ilk kez kullanılacak.