''HelpTurkey'' dezenformasyonu deşifre oldu
Sosyal medya ağ analizleri ile tanınan akademisyen Dr. Marc Owen Jones, orman yangınlarıyla mücadele için Türkiye’ye uluslararası yardım çağrısı yapılan “HelpTurkey” etiketiyle başlatılan dezenformasyon amaçlı kampanyaya ilişkin önemli bir dijital analiz yayınladı.
Marc Owen Jones, Twitter’da1-2 Ağustos arasında sosyal medya gündeminde yer alan “HelpTurkey” etiketinin 160 bin etkileşim ve 46 bin hesabı kapsayan analizini içeren bir Tweet serisi paylaştı.
Jones, bu kampanyanın amacını “dezenformasyon” olarak tanımladı.
[Thread] 1/ Good evening, afternoon, or morning all! Tonight's thread is on #Turkey, and it will be a big one. Many have commented on the massive hashtag "Help Turkey" that rapidly reached 2.5 million tweets today. Read on for an in depth Twitter analysis > #Disinformationpic.twitter.com/Zs82umJBC6— Marc Owen Jones (@marcowenjones) August 2, 2021
İŞİN İÇİNDE FETÖ DE VAR
Jones, “HelpTurkey” kampanyasının Türkiye’yi zayıf, yetersiz ve çaresiz gösteren bir çerçevede tasarlandığını, kampanyanın büyüklüğü de dikkate alındığında bunun bir etki/algı operasyonunu akla getirdiğini söyledi.
Jones, FETÖ’cü Bülent Keneş gibi isimlerin bu etiketle yaptıkları Türkiye karşıtı paylaşımları da örnek olarak gösterdi.
3/ Some felt the message being generated on the hashtag was designed to make Turkey look weak, incompetent and desperate. This, coupled with the scale of the campaign, suggested a possible influence operation. To be clear though. The hashtag had many real users. See below. pic.twitter.com/6837Gf827Q— Marc Owen Jones (@marcowenjones) August 2, 2021
OPERASYONDAN SONRA PAYLAŞIMLARI SİLDİLER
“HelpTurkey” kampanyasında çok açık manipülasyon izlerine rastlandığına işaret eden Jones, konu hakkında en çok Tweet atan hesaplarda dikkat çekici anormallikler tespit etti.
Jones, bir örnek olarak, bu etiket altında en çok etkileşim gösteren ve sadece 2 takipçisi olan @ege20281770 hesabının 2 Ağustos’ta açıldığını, normalde birçok Tweet bulunması gereken hesapta şu anda hiçbir Tweet bulunmadığını, çünkü algı operasyonu için etikete yazdıktan sonra tespit edilmeyi önlemek için hesap sahibinin tweetleri sildiğini belirtti.
9/ Now what you'll notice about @ege20281770 is that it has no tweets, even though it was created today (02/08/2021) and tweeted a lot on the 'help turkey' hashtag. Twitter says there is still one tweet, but there are none, meaning the tweets were deleted pic.twitter.com/tusVacCG5M— Marc Owen Jones (@marcowenjones) August 2, 2021
ALDATMACA İÇİN KULLANICI İSİMLERİNİ DEĞİŞTİRDİLER
Jones, araştırmasında etiketle ilgili en aktif kullanıcılardan olan ve yoğun paylaşımlar yapan 15 bin takipçili @Badboy2147 hesabında da sıra dışı bir durum tespit etti. Algı operasyonunun ardından bu hesabın kullanıcı adı @Badboy353435 olarak değiştirilmişti. Dahası, “HelpTurkey” ile ilgili tweetleri de silinmişti.
Jones bu hareketi “aldatmaca” olarak tanımladı.
13/ What's more, the old badboy seems to have deleted his tweets about help turkey. This can be seen by trying to look at replies to his account. Also, if you check new badboy's timeline, there are no more 'help turkey' tweets, which presumably have been deleted. #deceptionpic.twitter.com/oR6PwAQjwV— Marc Owen Jones (@marcowenjones) August 2, 2021
BİRÇOK HESAP VE PAYLAŞIM ''ŞÜPHELİ''
Benzer şekilde @toprakofficial5 hesabının @jokerqueenn_ olarak değiştirildiğini tespit eden Jones, yaklaşık 7.400 hesaptan oluşan şüpheli grubun çoğunun aynı şekilde kullanıcı isimlerini ve uzantılarını değiştirdiğinin veya hesabını tamamen sildiğinin görüldüğünü belirtti.
14/ Just to give you another example, here you can see how an account toprakofficial5 changed to jokerqueenn_ . Now within the suspicious green community of around 7400 accounts at least 70 have changed their name or been deleted, and it's still very early on. I'd expect pic.twitter.com/g6Gcb8tQMl— Marc Owen Jones (@marcowenjones) August 2, 2021
KÖRFEZ ÜLKELERİNE İŞARET ETTİ
Daha fazla kullanıcının bu yöntemleri kullanarak gönderilerini ve hesaplarını silmiş olabileceğini belirten Jones, benzer yöntemlerin başta Körfez ülkeleri olmak üzere kullanıldığının bilindiğini ifade etti.
15/ more to change or be deleted. We've seen this tactic of handle switching elsewhere in the world, including the Gulf. See the linked report for more details. But in the meantime let's move to the next interesting aspect of this. https://t.co/gI3eqGGNd9— Marc Owen Jones (@marcowenjones) August 2, 2021
''KİM BU İNSANLARA AYNI İÇERİĞİ KOPYALAYIP PAYLAŞMASINI SÖYLEDİ?''
“HelpTurkey” etiketi altında paylaşımlarda bu tür algı kampanyalarında görüldüğü gibi “kopyala-yapıştır” taktiğinin de kullanıldığını belirten Jones, binlerce hesabın İngilizce hazırlanmış bir Tweet’i etiket altında herhangi bir değişiklik ya da retweet yapmadan kopya bir şekilde paylaştığına işaret etti.
Jones, “Kim bu insanlara mesajı retweet etmek yerine aynı İngilizce içeriği kopyalayıp paylaşmasını söyledi? Bunun tamamen insanların hep birden bilerek yaptığı bir şey olması mümkün mü?” diye sordu.
17/ Now I am not certain of the origins of this tweet, but it was tweeted by what I believe are a lot of Turkish celebrities (see image). As I said before, a lot of the accounts tweeting this message are likely real ppl, inspired by celebrities and others, although what's pic.twitter.com/fFfNbJG67U— Marc Owen Jones (@marcowenjones) August 2, 2021
ZAMANLAMASI DA MANİDAR
Tweetlerin zamanlamasına da dikkat çeken Jones, etikete yönelik etkileşimlerin Türkiye saatiyle 00:16 gibi oldukça geç bir saatte zirveye ulaştığını kaydederek bu durumun anormalliğine vurgu yaptı.
19/ scrape around 35,000 unique instances of this copy and pasted English tweet. In addition to this sheer volume of copy pasta, the peak activity occurred past midnight Turkish time. As you can see from the graph, most activity occurred at around 00.16 - which seems pretty late pic.twitter.com/igYYkjWiAW— Marc Owen Jones (@marcowenjones) August 2, 2021
KAMPANYAYI SAHTE PAYLAŞIMLARLA TAŞIDILAR
Etkileşim yoğunluğu yüksek olan hesapların arasında oldukça fazla Kore pop (K-Pop) müziği fan hesabının bulunduğunu belirten Jones, “Görünüşteki birçok garipliğin yanı sıra, manipüle edilen trendlere benzer şekilde birçok BTS ve K-Pop fanları bu mesajı retweet ediyordu. Bu mesajı gerçekten retweet eden yaklaşık 200 kişi saydım. K-Pop’un popülerliğine rağmen bunların çoğunun orijinal olduğunu sanmıyorum” değerlendirmesinde bulundu.
''BU KAMPANYA MANİPÜLASYON OLDU''
Jones, “#HelpTurkey kampanyası manipülasyon dolu. Gerçek kişiler ve ünlülerin sayıyı yükseltmesine ek olarak, yapay olarak da binlerce sahte sosyal medya hesabı tarafından manipüle ediliyor” dedi.