Matrah arttırımının etkileri nasıl olacak?Piyasa nasıl karşılayacak?
Bin 600 cc altı araçlarda alt limit 184 bin lira oldu, üst limit ise 280 bin liraya çıktı. Düzenleme 24 Kasım 2022 tarihinden itibaren yürürlüğe girdi. Bu değişiklikle yüksek fiyatlı ithal otomobillere olan talebin düşük ÖTV oranına tabi otomobillere yönelmesi hedefleniyor.
Otomobillerde ÖTV matrah limiti artırıldı.
Karara göre, yüzde 45 ÖTV oranı için esas alınan matrah eşiği 120 bin liradan 184 bin liraya, yüzde 50 ÖTV oranı için esas alınan matrah eşiği 150 bin liradan 220 bin liraya, yüzde 60 ÖTV oranı için esas alınan matrah eşiği 175 bin liradan 250 bin liraya, yüzde 70 ÖTV oranı için esas alınan matrah eşiği 200 bin liradan 280 bin liraya çıkarıldı.
Elektrik motoru da olanlardan elektrik motor gücü 50 kilovatı geçip, motor silindir hacmi 1600 cc'yi geçip 1800 cc'yi geçmeyen hibrit motorlu araçlarda da yüzde 45 ÖTV oranı için esas alınan ÖTV matrah eşiği, 130 bin liradan 228 bin liraya çıkarıldı. Yüzde 50 ÖTV oranı için esas alınan ÖTV matrah eşiği ise 210 bin liradan 350 bin liraya yükseltildi.
Motor silindir hacmi 1600 cc üstündeki konvensiyonel otomobillerin, neredeyse tamamı ithal olan otomobillerin matrahlarında herhangi bir değişikliğe gidilmedi.
Düzenleme 24 Kasım 2022 tarihinden itibaren yürürlüğe girdi.
Bu değişiklikle yüksek fiyatlı ithal otomobillere olan talebin düşük ÖTV oranına tabi otomobillere yönelmesi, yerli otomobil satışının artması, ithalatın miktarının azalması ve kompozisyonunun değişerek cari açığın azalması hedefleniyor.
ÖTV matrah limiti düzenlemesini değerlendiren Otomerkezi.net kurucusu Ali Karakaş, düzenlemenin piyasa beklentilerini karşılamadığını söyledi.
Karakaş, düzenlemenin ikinci el araçlarda fiyat artışlarına neden olabileceğini belirtti.